De laatste "galanterie" voor Galant? - Johanne Montay

Minister van mobiliteit Jacqueline Galant ligt opnieuw onder vuur. Aan Vlaamse kant kreeg ze al forse kritiek omdat ze het voorstadsnet (GEN) naar Antwerpen en Gent wou uitstellen, nu krijgt ze het ook aan de stok met haar eigen partij, de Franstalige liberalen.
opinie
Opinie

Johanne Montay is chef van de politieke redactie van de RTBF. Zij kijkt voor ons met Franstalige ogen naar de Belgische, Vlaamse, Waalse of Brusselse politiek. Deze bijdrage verschijnt ook op de nieuwssite van de Franstalige omroep.

Het tij is aan het keren voor minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR). Ze kwam al enkele keren in opspraak, maar ze werd telkens verdedigd door haar partijgenoot en eerste minister Charles Michel. Voor de eerste keer, zien de Franstalige partijen nu dat ook de N-VA haar niet meer steunt. In “De Tijd” heeft volksvertegenwoordigster Inez De Coninck haar “minister van immobiliteit” genoemd.

Eigenlijk werd Galant opnieuw door premier Charles Michel gered. Want Galant is in Henegouwen electoraal belangrijk voor zijn liberale partij MR. Tijdens de laatste verkiezingen in 2014, kreeg ze bijna 15.000 stemmen in het kanton van Lens, waarin ze burgemeester van Jurbise is, een gemeente vlak bij Mons.

Blunder

Vorige dinsdag kwam de minister in de Kamer uitleggen dat er bijna geen geld meer is voor het gewestelijk expres net (GEN) rond Brussel dat met treinen de hoofdstad beter moet verbinden met de omgeving van Brussel. Het GEN-Fonds is bijna leeg en de nodige verbouwing van de sporen in Waals-Brabant tot 4 banen zal niet mogelijk zijn. Deze uitspraken veroorzaakten prompt heisa bij de liberale burgemeesters van de betrokken gemeenten. De reacties waren zo fel dat Charles Michel er iets moest aan doen.

De MR telt 14 burgmeesters in Waals-Brabant, waaronder ... deizelfde Charles Michel (Waver). Michel zelf was heel ontevreden, en had een gesprek met minister Galant. Maandag kreeg ze de opdracht van haar partijvoorzitter Olivier Chastel dat ze beter niet te veel moest communiceren over dat “viersporenverhaal.”

En toch

Boem! De dag nadien, kwam Jacqueline in een parlementaire commissie duidelijk zeggen dat het blijkbaar gedaan was met het project van vier sporen voor de treinen in Waals Brabant.

Charles Michel, belde dus Jean-Paul Wahl op, de voorzitter van de liberalen in Waals-Brabant, die ook burgemeester van Geldenaken is. Hij vroeg Wahl de woede van de andere MR burgemeesters te kalmeren. Strategie: een perscommuniqué door Wahl geschreven, waarin hij zei dat Michel hem verzekerde dat het GEN in de provincie wel afgewerkt zou worden.

Minister Galant had ook een opdracht: een perscommuniqué sturen waarin ze een einde moest maken aan deze communicatie ramp. Maar haar communiqué kwam bij de redacties terecht later dan die van Wahl. Resultaat: Galant was door Michel tegen gesproken.

Wie heeft gelijk?

Wat Jacqueline Galant dinsdag in de kamer zei, komt niet uit  de lucht gevallen. Ze heeft eigenlijk heel eenvoudig het standpunt van de NMBS openbaar gemaakt. Inderdaad, in een beslissing van het directiecomité dat onze redactie van RTBf kon inkijken, staat dat de NMBS te weinig geld heeft in het GEN-Fonds, en dat ze een alternatief voorziet waarin de betrokken lijnen van het Waals-Brabant naar Brussel enkel maar in staat worden gelaten (met 2 en geen 4 sporen, dus).

Maar dat is het standpunt van de NMBS en Infrabel. En niet het standpunt van de regering. Politiek is subtieler. Zelfs als je nog niet weet hoe je de werken zal financieren, moet je iedereen geruststellen en zeggen dat de werken zullen doorgaan.

Galant heeft de waarheid verteld. Michel doet aan politiek. Nu moeten ze beide principes combineren.

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.

Meest gelezen