Privacycommissie moet hand in eigen boezem steken - Matthias Dobbelaere

De Belgische privacycommissie heeft haar eerste slag thuisgehaald. De Brusselse kortgedingrechter besliste vandaag dat Facebook er maar best mee ophoudt niet-gebruikers te volgen op het internet. De dwangsom is niet mals: 250.000 euro, als er niet binnen de 48 uur een technische verandering optreedt.
opinie
Opinie

Matthias Dobbelaere-Welvaert is Managing Partner theJurists Europe (deJuristen/lesJuristes), en professor Copyright & Mediarights Erasmus Hogeschool Brussel. Hij schrijft deze opinie in eigen naam.

Wat betekent dat nu concreet?

Voor bestaande Facebook-gebruikers verandert er maar erg weinig. Zij gingen immers al akkoord met de algemene voorwaarden, privacy statement en cookie policy, waarbij Facebook erg duidelijk stelt dat ze de data van gebruikers kunnen gebruiken op eender welke commerciële wijze die ze wensen.

Dat volgt ook de – ondertussen al ingeburgerde – wijsheid dat als je niks betaalt, jijzelf het product bent. Dat is op Facebook, Twitter of Instagram niet anders.

De kortgedingrechter maakt hier weinig problemen rond. Wel een essentieel probleem is dat Facebook cookies plaatst bij iedereen, en dus ook informatie opslaat van internetgebruikers die géén Facebook-profiel hebben. Hiervoor dient het nu expliciet toestemming te vragen via een cookiebanner of pop-up.

En wat met de Belgische sites?

Als je de wetgeving strikt navolgt, is dit een logische beslissing. Onze cookiewetgeving bestaat al enkele jaren maar wordt, in tegenstelling tot bij onze noorderburen, helemaal niet (strikt) opgevolgd. De privacycommissie mag dan wel tijd hebben om een kortgedingprocedure tegen Facebook aan te spannen – dat staat nu eenmaal wel mooi in de media – maar ruim drie jaar na de inwerkingtreding van de Belgische wet is er nog steeds geen definitief standpunt verschenen van hoe de privacycommissie de wetgeving praktisch zal interpreteren (met uitzondering van een ‘losse aanbeveling‘, die verscheen in februari 2015 – jaren na het verschijnen van de cookiewetgeving, dus). In vergelijking, de CBP (de Nederlandse privacycommissie, zeg maar) had deze opinie (die ook een praktische handleiding bevatte hoe website-eigenaars dienden om te gaan met cookies) al klaar na vier dagen. Even rondsurfen op het Belgische web leert ook dat slechts een marginaal aandeel van de Belgische websites en webshops zich houden aan de cookiewetgeving, en de vereiste tot toestemming bij het plaatsen van cookies.

Privacyduivel

Het is goed dat onze privacycommissie actie onderneemt om de privacy en de rechten van Belgische internetgebruikers veilig te stellen of alleszins te versterken. Het is echter pervers om daarbij alleen te kijken naar Facebook, dat dezer dagen al te vaak doorgaat voor een demonische privacyduivel. Als de privacycommissie en haar vertegenwoordigers het wel degelijk ernstig voorhebben met privacy, dan dient zij eerst in haar eigen – en bij uitbreiding Belgische – boezem te kijken.

Want pas als je zelf sterk en correct staat, mag je een ander de les spellen. Omgekeerd geeft maar een vreemde wereld.

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.

Meest gelezen