Homo's wel, moslima's niet ? - Mathias Balcaen

Iets meer dan een jaar geleden kon Bart De Wever maar niet begrijpen waarom er zo veel ophef ontstond rond zijn uitspraak over T-shirts aan het stadsloket van de stad Antwerpen. Het T-shirt in kwestie was een regenboog-T-shirt en de nieuwe burgemeester vond dit niet kunnen aan het loket. Per slot van rekening verbiedt het bestuursakkoord “uiterlijke symbolen van levensbeschouwelijke, politieke, syndicale, sportieve,... overtuiging" tijdens de werkuren. En homoseksualiteit valt daar blijkbaar onder. Het woord van de week was ‘obediëntie’.
opinie
Opinie

Neutraliteit

Neutraliteit was hip in het toenmalige politieke spreken en denken. We kwamen immers net uit het hele hoofddoekendebat in het gemeenschapsonderwijs (dat enkele maanden later weer zou aangezwengeld worden door de Raad van State). De N-VA steunde volmondig het absolute hoofddoekenverbod in het gemeenschapsonderwijs. Dat verbod was volgens hen immers nodig om de neutraliteit te garanderen die het gemeenschapsonderwijs zo hoog in het vaandel draagt. Dat deze neutraliteit voor vele moslima’s als een dwingend keurslijf werd ervaren deed er niet toe.

Ook ik heb deze neutraliteit-als-keurslijf mogen ondervinden, zij het dan minder ingrijpend. Ik gaf rond die periode immers godsdienst in een school van het gemeenschapsonderwijs en tijdens mijn functioneringsgesprek polste ik bij de directie of ik een kruisje zou mogen dragen tijdens de werkuren. Volledig in lijn met het heersende neutraliteitsdenken was het antwoord dat ik dat gerust tijdens mijn lesuren mocht dragen, maar niet als ik toezicht deed tijdens de speeltijd. Het GO! Is namelijk neutraal en neutraliteit betekent dat iedereen hetzelfde is, blijkbaar.

Niet dat er toen geen discussie was. Ook toen werd er al gezegd dat neutraliteit geen keurslijf hoeft te zijn, maar even goed als bevrijdende tolerantie kan ingevuld worden. Een school die alle uitingen van levensbeschouwing toelaat neemt immers evenmin een standpunt in over welke levensbeschouwing de voorkeur verdient als een school die alle uitingen verbiedt. Het enige verschil tussen beide keuzes is dat in het eerste geval levensbeschouwing getolereerd wordt in de publieke sfeer en in het tweede verbannen wordt naar het privéleven.

Andere tijden

Andere tijden, andere zeden, zo blijkt. We zijn nu een jaar verder en het is nu geen probleem voor de neutraliteit meer dat een leerkracht uitkomt voor zijn ‘obediëntie’. Integendeel: onze kersverse minister-president vindt zelfs dat het ons zorgen moet baren dat een leerkracht zich niet mag outen. Mensen die vinden dat homoseksualiteit behoort tot het privéleven van een leraar zijn duidelijk niet mee met hun tijd. Er valt nauwelijks nog iemand te bespeuren die de neutraliteit verdedigt waar we zo fel op stonden wanneer het over moslims en het Antwerpse stadsloket ging.

Ik ben verheugd deze nieuwe ontwikkelingen vast te stellen en kijk alvast uit naar de leerkrachten met hoofddoek in het GO! en bedienden met regenboog-T-shirt aan het Antwerpse loket. Diversiteit geeft de samenleving kleur en hoeft voor de neutraliteit geen bedreiging te zijn. Laat dit het begin zijn van een brede maatschappelijke kentering.
 

(Mathias Balcaen is filosoof en godsdienstleraar.)

 

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.

Meest gelezen