Hoe werkt de ombudsman?

ma 24/04/2017 - 06:00 U kunt de ombudsman bereiken via ombudsman@vrt.be. Hij doet zijn best om alle vragen, opmerkingen en klachten van kijkers, luisteraars en surfers zo snel mogelijk te beantwoorden. Maar dat neemt niet weg dat het soms een tijdje kan duren voor u antwoord krijgt. De ombudsman zal eerst de teksten of uitzendingen waar het over gaat zelf moeten bekijken. Hij moet ook navraag doen bij journalisten of hoofdredactie. Op sommige momenten kunnen er ook zo veel vragen zijn dat het even kan duren voor u antwoord hebt.

De ombudsman antwoordt niet op scheldmails, anonieme klachten of klachten die dateren van voor zijn aanstelling. 

De ombudsman toetst de vragen, opmerkingen of klachten af aan het redactiestatuut. Dat statuut garandeert de onafhankelijkheid van de nieuwsredactie maar legt ook het beroepsethische kader vast. Dit is de lijst van programma's die onder het redactiestatuut vallen.

  • Deredactie.be
  • Het journaal
  • Het radionieuws (alle zenders, inclusief het regionale nieuws van Radio 2)
  • Sportweekend
  • Terzake
  • De afspraak
  • De ochtend
  • De wereld vandaag
  • Bonus (De ochtend)
  • Pano
  • Vranckx
  • Over eten
  • De vrije markt
  • De zevende dag

Verder toetst de ombudsman vragen opmerkingen en klachten ook af aan de interne richtlijnen over onpartijdigheid. Die vindt u hier.

De VRT erkent ook de uitspraken van de Vlaamse Raad voor de Journalistiek. Dat is een onafhankelijk, zelfregulerend orgaan waar alle grote media in Vlaanderen bij zijn aangesloten. De website van de Vlaamse Raad voor de Journalistiek vindt u hier

De Vlaamse regulator voor de Media ziet dan weer toe op de onpartijdigheid, de bescherming van minderjarigen en racisme. Die website vindt u hier

(Voor programma's die niet onder het redactiestatuut vallen, geldt het programmacharter. Voor die programma's kunt u niet terecht bij de ombudsman, maar wel bij de VRT-klantendienst via dit contactformulier.)