Beste leerkrachten, ga er voor! - Jürgen Mettepenningen

Oef, dinsdag gaan de kinderen dus terug naar school. Terug ‘het gewone leven’ voor allen thuis. Ongetwijfeld klinkt de ‘oef’ in veel huiskamers. Het werd tijd na twee maanden waar het voor ouders zaak was om de puzzel te leggen van opvang en zinvol amusement voor de kinderen. Niet dat de school gelijk staat met opvang, verre van dat, maar toch.

Jürgen Mettepenningen is theoloog.

Werk en vakantie

Er is de voortdurende wisselwerking tussen ‘het gewone leven’ en ‘verloftijd’. Het gaat daarbij dan niet alleen over de zomervakantie, maar ook over de cyclus van week en weekends. Daarbij zien we in de werkweek uit naar het weekend, maar in dat weekend vragen we elkaar naar hoe het gaat op het werk.

Tijdens mijn vakantie in Zwitserland klonk voortdurend van verschillende zijden de vraag naar wat men doet voor werk. Geen kat die me vroeg naar wat ik doe in mijn weekends. Slechts bij het ‘diepere’ gesprek ging het over hobby’s en passies. Maar ook daar komt het werk vaak bovendrijven.

Zou het kunnen dat werk voor velen van ons een passie is? Voor veel leerkrachten is dat alvast zo. Dat heb ik al vaak mogen ervaren in mijn contacten met mensen van het basisonderwijs, het secundair onderwijs en het buitengewoon onderwijs.

Zichzelf geven

Na twee maanden zomervakantie gaan leerkrachten opnieuw aan de slag. Ook voor hen is het telkens opnieuw een eerste schooldag, met de nodige adrenaline, da’s een feit. Wat ook een feit is: de meesten onder hen geven zichzelf helemaal in het opleiden van onze kinderen en jongeren. Eenieder weet dat dit geen sinecure is, zeker niet vandaag.

Dag in dag uit helpen leerkrachten onze jeugd zichzelf, elkaar en het leven te ontdekken en te verrijken. Het gaat daarbij over meer dan kennis en kunnen: het gaat over mens-zijn, over kinderen en jongeren vormen tot zelfstandige, kritische, geëngageerde en geïnspireerde jongvolwassenen. Bagage meegeven opdat zij de weg van hun mogelijkheden en keuzes zouden kunnen inslaan, op weg naar persoonlijk welbevinden en dienstbaarheid binnen de samenleving.

Daartoe geven leerkrachten niet alleen hun vakken, maar begeleiden ze binnen en buiten hun lessen ook de dialoog tussen de leerlingen. De diversiteit aan mensen binnen de klasmuren noopt tot dergelijke leerschool van dialoog, die van wezenlijk belang is om elkeen een volwaardige plaats te gunnen in onze kleurrijke samenleving.

Vertrouwen

Wanneer leerkrachten gevraagd wordt wat voor werk ze doen, dan houdt het antwoord – ‘leerkracht’ – al het bovenstaande in en nog zoveel meer. Leerkrachten zijn op die manier door hun werk de bevoorrechte partners van ouders in de opvoeding van al onze kinderen en jongeren. Zij verdienen daartoe ons vertrouwen. Vanuit dat vertrouwen past bij de start van het schooljaar een woord van waardering. Geen waardering op grond van prestaties, maar nu reeds: vooraleer ze aan hun lessen beginnen overmorgen.

Beste leerkrachten, ga er voor!

Meest gelezen