Blijft Snapchat nog lang bestaan? - Loutfi Belghmidi Auteur: Loutfi Belghmidi

do 13/07/2017 - 15:27 Loutfi Belghmidi Vandaag is er in ons land de eerste SnapTalk, een bijeenkomst voor Snapchatters. Toch rijst de vraag of dit kanaal om foto's of video's te delen nog een lange toekomst voor zich heeft.
VRT

Loutfi Belghmidi is journalist bij VRT Nieuws en specialiseert zich in nieuwe technologieën.

Vanaf het eerste levenslicht was Snapchat een schot in de roos. Snapchat werd door twee vrienden, drop-outs, Bobby Murphy en Evan Spiegel ontwikkeld. Op dat moment waren ze nog student aan de Stanford University in de Verenigde Staten. Spiegel zou uiteindelijk vroegtijdig zijn opleiding stoppen om zich volledig toe te leggen op Snapchat.

Maar wat is Snapchat? Met Snapchat kan je foto's nemen en korte video’s delen met de wereld. De specificiteit van Snapchat is dat de foto's en video's snel verdwijnen. Onder zijn leden heeft Snapchat duizenden beroemde gebruikers, zoals de Kardashians, of de beroemde Amerikaanse rapper DJ Khaled, die zowat heel zijn leven op Snapchat vastlegt.

Een leugen

In 2014 kreeg de populariteit van Snapchat een flinke deuk, nadat het bedrijf had moeten toegeven dat de foto’s en video’s wel degelijk bleven bestaan op zijn servers. Snapchat werd in mei van dat jaar door de Amerikaanse consumentenorganisatie Federal Trade Commission op de vingers getikt omdat ze altijd hadden beloofd dat de foto’s en video's "voor altijd" zouden verdwijnen. Dit bleek achteraf dus niet het geval.

Kapers op de kust

Maar er is nog meer. Snapchat is ook slachtoffer van het eigen succes, omdat andere spelers zoals Instagram heil zagen in korte instantvideo's. Zo zag Instagram Stories het levenslicht. Met Instagram Stories kan je een verhaal in elkaar steken aan de hand van foto's en video's, iets wat dus met Snapchat Stories al langer kon.

Instagram is ook niet de eerste de beste. De fotoapplicatie werd in 2012 voor 1 miljard dollar zelf overgenomen door socialmediagigant Facebook. Dat heeft de spelregels volledig veranderd. Snapchat had vanaf dat moment een concurrent die veel groter was en een gigantisch netwerk ter beschikking had.

Concurrentie overvleugelt Snapchat

Je hoeft er maar een aantal cijfers bij te nemen om te zien hoe sterk Snapchat achterophinkt. Het aantal gebruikers van Instagram is de laatste 2 jaar gestegen van 400 miljoen tot 700 miljoen gebruikers per maand. Bijna een verdubbeling dus. Het succes heeft Instagram vooral te danken aan Instagram Stories. Zij groeien dus daar waar dat het meeste pijn doet bij Snapchat.

Volgens Delmondo, een bedrijf dat het aantal views van verschillende apps analyseert, zijn het aantal views bij Snapchat 15 tot 40 procent teruggevallen. En bij de presentatie van de eerste kwartaalcijfers voor dit jaar moest Snapchats CEO Spiegel de vooruitzichten terugschroeven tot 166 miljoen daily active users, ofwel mensen die de app dagelijks actief gebruiken.

Daartegenover zijn er 250 miljoen gebruikers die Instagram Stories dagelijks actief gebruiken.

Dreigt Snapchat te eindigen zoals andere illustere tech-bedrijven die zich niet hebben kunnen heroriënteren? Denk maar aan Yahoo. Daarvoor is het even afwachten want Snapchat heeft een brede fanbasis opgebouwd die niet snel zal verdwijnen.

(Lees voort onder de infografiek.)

Aanvullend

Hoewel ze heel sterk op elkaar lijken, zijn er nog altijd verschillen tussen Snapchat en Instagram. Ergens is het ook nodig dat beide platformen blijven bestaan. Ze kunnen elkaar onderling alleen maar versterken en wij worden er als gebruikers alleen maar beter van.

Harde concurrentiestrijd tussen grote technologiespelers heeft in het verleden vooral geresulteerd in betere producten en users experience. Denk maar aan de smartphonestrijd tussen Apple en Samsung. Het succes van Apple heeft ervoor gezorgd dat Samsung betere toestellen is beginnen te bouwen, zowel in het premiumsegment als bij de low-endtoestellen.

Wat nu?

Anderzijds zijn Snapchat en Instagram nog te verschillend. Snapchat focust vooral op persoonlijkheid en is meer persoonsgebonden. Denk maar aan de beroemdheid die een stuk privéleven wil delen met de fans. Terwijl Instagram vooral gebruikt wordt om producten in de markt te zetten.

Bovendien zijn de doelgroepen van Instagram en Snapchat verschillend. Snapchat is in de VS vooral populair bij de 18- tot 24-jarigen, terwijl Instagram vooral populair is bij de 18-29.

Vraag is, wat moet Snapchat-CEO Spiegel nu doen? Keihard inzetten op zijn eigen sterkte om het gebruik bij zijn doelgroep te doen toenemen? Of voor totaal iets anders kiezen? Want het aantal dagelijkse actieve gebruikers zal vroeg of laat stagneren. En in tech-wereld betekent dit achteruitgaan.

Of had hij in 2013 dat aanbod van 3 miljard dollar van Facebook dan toch moeten aannemen?