Junkie XL: "Het nummer klonk alsof Elvis Presley nog leefde"

Echt bekend was "A little less conversation" van Elvis Presley niet, totdat sportmerk Nike het nummer in 2002 voor een commercial een nieuw leven gaf naar aanleiding van het WK voetbal in Japan en Zuid-Korea. De reacties waren zo enthousiast dat de platenmaatschappij het nummer op single uitbracht. Het was met de hulp van Junkie XL, de artiestennaam van Tom Holkenborg, dat het nummer uit 1968 in een eigentijds jasje een nieuwe generatie aansprak. Al diende de Nederlander 15 jaar geleden zijn naam wel even noodgedwongen te verkorten tot JXL.

Holkenborg: "Toen onze advocaat zei dat die remix gemaakt was door Junkie XL, bleef het 4 seconden stil aan de andere kant van de lijn. Toen zeiden ze: "You gotta be kiddin". Dat vonden ze iets "too much". Dus werd het Elvis Vs. JXL. Maar iedereen weet wel dat ik erachter zit, hoor." (Gazet van Antwerpen, juni 2002)

"Mijn vrienden noemden me ‘Junkie’ omdat ik voortdurend tijd doorbracht in een opnamestudio. De ‘XL’ verwijst naar ‘eXpanding Limits”, waarmee ik bedoel dat je je ogen en oren moet openen voor nieuwe dingen, voor nieuwe geluiden." (Elvis InfoNet, mei 2002)

"Hoe ik de allereerste officiële re-mixer geworden ben van een Elvis-nummer? Ik weet het niet. De nabestaanden van Presley hebben zoveel voorstellen neergesabeld de afgelopen jaren, dat ik niet kan begrijpen waarom ze mijn voorstel aanvaard hebben. Toen Nike me vroeg om een deuntje te produceren voor hun commercial, zijn we bij dit nummer terechtgekomen. Omdat we begrepen dat het ritme van dit lied iedere cultuur waar dan ook zou aanspreken. Nike vond bovendien dat het nummer perfect weergaf wat de essentie van voetbal was." (Elvis InfoNet)

“Via Elvis-fanclubs heb ik echter wel een idee waarom de toestemming verleend werd. De fans waren eensgezind: het nummer klinkt alsof Elvis nog leeft en met een moderne producer heeft samengewerkt.'' (Trouw, juni 2002)

"Negatieve reacties van fans van Elvis heb ik nooit gekregen. Wellicht omdat ik de originele track zo ongeschonden mogelijk heb gehouden. Ik wilde ook zijn stemgeluid zo origineel mogelijk behouden. Kortweg, ik wilde iets toevoegen zonder het origineel aan te tasten. Of anders, ik wilde het origineel naar een nog hoger niveau tillen." (Elvis InfoNet)

"Aan de bekende nummers van Elvis wil ik mijn vingers liever niet verbranden. Daar valt bovendien weinig aan te sleutelen: ze zijn al meer dan compleet. Wat me met deze hit overkomt, zoiets doe je één keer en nooit meer. Dat valt niet te overtreffen.'" (Trouw)

"Vooraf had ik nooit verwacht dat dit nummer zo zou aanslaan bij het grote publiek. Dat ik aan dit project meegewerkt heb, blijkt dus een geweldige ervaring te worden." (Elvis InfoNet)

"Na het gigantische succes van "A little less conversation" ging het plots allemaal veel makkelijker. De roem heeft mij persoonlijk niet veranderd, vind ik, maar wel mijn professionele leven. Je komt een trapje hoger op de ladder te staan en krijgt de mogelijkheid om met andere mensen en met andere budgetten te werken. Bovendien kan je wat luxueuzer reizen." (Music OMH, augustus 2005)

De carrière van Holkenborg kende alvast een enorme spurt voorwaarts. Tegenwoordig is de intussen 49-jarige Nederlander vooral bezig met het componeren van filmmuziek, onder meer voor de blockbusters "Mad Max: fury road", "Deadpool" en "Batman v Superman: dawn of justice".

Maar 15 jaar geleden kon Holkenborg geen mooier eerbetoon geven aan de "King of Rock and Roll", Elvis Presley, die op 16 augustus 1977 stierf. "A little less conversation" bereikte de hoogste positie in onder meer Australië, Hongarije, Noorwegen en Groot-Brittannië. In Vlaanderen steeg de single in de zomer van 2002 door tot de top 10.

Meest gelezen