"Men wil die schreeuw iedere keer opnieuw horen"

"Der Schrei". Midden jaren 70 dacht nauwelijks iemand in de eerste plaats aan het schilderij van Edvard Munch, maar wel aan de bijna hysterische gil in het disconummer "Lady Bump", dat ook in Vlaanderen makkelijk zijn weg vond naar de hoogste regionen van de hitparade. Ook al was zangeres Penny McLean 40 jaar geleden niet degene die op plaat zoveel longinhoud mocht produceren, toch zou ook zij zich "der Schrei" snel eigen maken. Waarmee ze zelfs nog tot nu toe scoort tijdens optredens.

"Lady Bump" was een typisch jaren 70-studioproduct met McLean als uithangbord. De gil/kreet/schreeuw, zo eigen aan dit nummer, werd opgenomen door een andere zangeres dan McLean, namelijk Gitta Walther. Ook het gesproken gedeelte in het begin van het nummer was niet van de hand van McLean, maar van Lucy Neale. McLean zou later beweren spijt te hebben dat ze zelf de gil niet mocht doen: "Mocht ik hebben geweten wat voor herrie men over die schreeuw ging maken, dan zou ik die zonder enige twijfel zelf hebben gedaan."

Maar omdat tijd geld was en het management van McLean oordeelde dat het succes van Silver Convention, een trio waarvan McLean deel uitmaakte en in 1975 wereldhits scoorde met "Save me" en "Fly, Robin, fly", zo snel mogelijk solo-gewijs moest worden verzekerd, werd de single met 3 verschillende stemmen uitgebracht. Maar Penny McLean werd dus het uithangbord van dit project:

McLean perfectioneerde zich daarna wel in de gil en schreeuwde er tijdens optredens zo professioneel mogelijk op los: "Live bracht ik de gil tot wel 16 keer per optreden, omdat het publiek die keer op keer opnieuw wilde horen." Dat ze nog altijd wild om zich heen durft te schreeuwen, bewees ze in juli vorig jaar nog tijdens Stockholm Pride:

McLean kon na deze hit het succes als solozangeres niet vasthouden en ook Silver Convention gaf er na een laatste stuiptrekking op het Songfestival van 1977 de brui aan. Ook relationeel kende ze de nodige problemen, wat McLean midden jaren 80 deed besluiten tot een volledige ommekeer in haar leven. Ze specialiseerde zich in de wereld van het bovennatuurlijke, engelen en natuurgeesten. Boeken die ze schreef, gingen in Duitsland makkelijk over de toonbank.

Maar intussen blijft ze dus optreden, al beperkt haar repertoire zich vaak tot haar hit uit 1976. En dat heeft dus alles te maken met:

Meest gelezen