"En zo worden de rijken nog rijker"

De teerlingen zijn geworpen. De eerste emoties zijn verteerd. Nu is het bang afwachten naar "le moment suprême" op 28 februari, wanneer de Oscarbeeldjes effectief toegewezen worden in het Dolby Theatre in Hollywood. Al weten zij die in de belangrijke categorieën genomineerd zijn dat een mogelijk verlies danig gecompenseerd wordt. Deze week raakte bekend dat ook dit jaar de "goodie/giftbag" rijkelijk gevuld is, met een geschatte recordwaarde van 200.000 dollar. Al was het tot nog niet zolang geleden wel anders.

In 2006 werd tussen de Oscar-organisatie en de Amerikaanse belastingdienst immers overeengekomen dat de cadeautjes, waar de organisatie niets mee te maken heeft, wel degelijk aan de belastingen moesten worden aangegeven. "Er bestaat helemaal geen achterpoortje voor vedetten. Sponsors moeten er rekening mee leren houden dat die geschenken consequenties hebben", aldus ambtenaar Mark Everson op CNN. Gevolg was dat tijdens de jaren die volgden de cadeautjes opvallend minder luxueus waren.

Maar geleidelijk keerde het tij weer, vooral omdat de sponsors hun omzet soms opvallend zagen stijgen, nadat ze een "goodiebag" mee hadden helpen vullen. Zo liet een chocoladebedrijf aan CNN in 2014 weten dat het zijn omzet verdrievoudigd had en lucratieve contracten met kapitaalkrachtige klanten had kunnen afsluiten. "Maar het blijft een loterij. Indien een acteur iets gebruikt uit de doos en dat de wereld ook laat weten, dan zit je gebeiteld", aldus Lash Fary, medewerker bij het bedrijf dat de "goodiebags" samenstelt.

Maar de afgelopen jaren werd er weer gesmeten met cadeaus. Zo mochten de verliezers vorig jaar tot 55.000 dollar naar huis meenemen. Het ging dan wel om de verliezers in de belangrijkste categorieën, namelijk "Beste acteur", "Beste actrice", "Beste regisseur", "Beste mannelijke bijrol" en "Beste vrouwelijke bijrol". Vorig jaar aanvaardde ook gastheer Neil Patrick Harris de zak vol geschenken, waardoor er in totaal dus 21 uitgedeeld werden.

Al bleek volgens sommige bronnen dat bedrag van 55.000 dollar eentje “bij benadering”. Celebritywebsite Variety had het over een waarde van 125.000 dollar: "Wees dus in je zetel niet ontgoocheld als je een acteur of actrice geen prijs ziet winnen." Na een optelsom kwam Business Insider zelfs tot 167.000 dollar.

De "goodies in the bag" konden dan ook tellen. Wat dacht u van een luxueus treinritje doorheen een Canadees rotsgebergte (14.500 dollar)? Een snoep- en dessertbuffet (800 dollar)? Een Audi A4-huurwagen voor een jaar (20.000 dollar)? Een wellnesspakket (1.200 dollar)? Een persoonlijke ontmoeting met helderziende Olessia Kantor, die onder meer uw dromen wil analyseren (20.000 dollar)? Een behandeling door een oogchirurg (4.400 dollar)? Een 9-daagse vakantie in 3 Italiaanse luxehotels (11.500 dollar)? Een liposuctiebehandeling (4.000 dollar)? Of een vibrator (250 dollar)? Et cetera. Et cetera. De prijzen tussen haakjes durfden nogal eens verschillen, afhankelijk van de nieuwsbron. Dat maakte dan ook dat eindbedragen uiteindelijk ver uit elkaar kunnen liggen.

In ieder geval was duidelijk dat er vorig jaar nog grotesker met cadeautjes gegooid werd dan in 2014. Toen zou de zak slechts de helft hebben bedragen, ook al werden een haartransplantatiebehandeling (16.000 dollar), een 6-daags verblijf in een villa op Hawaï (2.000 dollar), een stoombad (2.500 dollar) en zelfs hondenshampoo (15 dollar) en "Naked luxury" condooms (20 dollar) aangeboden.

De waarde van het cadeaupakket is duidelijk in stijgende lijn en het bedrag van 200.000 dollar voor dit jaar is dus niet eens zo vreemd. En zo blijft de geschenkdoos ook nu nog een perfecte troostprijs voor "the day after". Want, zoals Independent Journal concludeerde: "Wat er in zo’n doos zit, is tot 3 keer meer dan wat gewone Amerikanen op een gans jaar verdienen". Of, aldus Men’s Health: "De rijken worden nog rijker".

Meest gelezen