"Je zou het de ultieme boystrip kunnen noemen" Auteur: Frederik Defossez

di 23/09/2014 - 08:30 Frederik Defossez Het verhaal van drie Noorse vrienden leest als de Jules Verne-klassieker "De reis om de wereld in 80 dagen", waarin hoofdpersonage Phileas Fogg een wereldreis maakt in 80 dagen. In de moderne adaptatie van dat boek vervangt het Noorse trio de wereld in 19 Europese landen en de 80 dagen in 24 uur.

Griekenland - Nederland - Liechtenstein

De reis van Gunnar Garfors, Øyvind Djupvikgrunnen en Tay-yong Pak is een echt huzarenstukje. Met gehuurde auto's en tot in de kleinste (tijd)details geregelde vluchten hebben ze 19 Europese landen doorkruist in 24 uur tijd.

Het startschot van hun Europese reis werd iets na middernacht gegeven in Griekenland, van waaruit ze naar Nederland reden om uiteindelijk diezelfde dag om 23.37 uur te arriveren in Liechtenstein.

Kosovaarse kwelling

Niet overal verliep hun dagtrip van een leien dakje. Aan de grensovergang met Kosovo stond er zo een immense file dat het project dreigde te mislukken. Uiteindelijk lieten de drie Noren hun huurwagen even in de steek en liepen ze dan maar even Kosovo binnen, om toch te kunnen zeggen dat ze er wel degelijk zijn geweest.

En ook in Griekenland was er een oponthoud toen de cameraman van de jongens werd gearresteerd. De reden? Hij had zonder toelating de grensovergang met Bulgarije gefilmd, wat hem dus eventjes in de cel deed belanden.

"Het was een soort van roadtrip"

In The Telegraph verklaart het drietal tevreden te zijn met hun "hun soort van een roadtrip". "Je kunt zeggen dat het de ultieme boystrip was: drie vrienden die al die landen bezoeken en ondertussen plezier hebben", zegt Gunnar Garfors vanuit Zwitserland, onderweg naar huis.

Voor de vrienden was het al de tweede poging om het record - 17 landen in 24 uur - te verbeteren. Bij hun eerste poging in mei van dit jaar was een evenaring van die 17 landen het hoogst haalbare. Voor hun tweede trip hebben ze hun route op voorhand vastgelegd en regelden ze huurauto's die klaar stonden aan de verschillende luchthavens.

De chauffeur, de planner en de bevoorrader

Minstens even belangrijk is de rolverdeling binnen een reisgroep. Ook de Noorse vrienden wisten van tevoren welke taak ze zouden moeten uitvoeren. Øyvind Djupvikgrunnen was de man achter het stuur, Gunnar Garfors stond in voor de planning en de coördinatie en Tay-yong Pak moest iedereen voorzien van genoeg eten en drinken.