PR-nachtmerrie krijgt een fantastisch einde

Bakkerijketen Greggs werd gisteren geconfronteerd met een publicitair fiasco. Wie de naam van de grootste Britse bakkerijketen intikte in Google, kreeg rechts op de pagina een beknopt verslag over het bedrijf. Bij het logo stond er evenwel een slogan die je niét van een bakkerij zou verwachten.

In plaats van de normale slogan “always fresh. always tasty", stond er bij het logo dit geschreven: ”providing shit to scum for over 70 years.” Op Twitter werd al snel de draak gestoken met het voorval, maar de bakkerijketen kon de kalmte bewaren. De PR-ramp zou al snel omslaan in een PR-overwinning. Volgt u even mee met onderstaande conversatie tussen het Twitter-account van Greggs en het officiële Britse account van Google.

Hoe is die blunder ontstaan?

The Guardian probeerde uit te vissen waar dat foute logo vandaan komt. Die zoektocht leidde naar Uncyclopedia, een satirische versie is dat van Wikipedia.  De afbeeldingen op die site worden gehost door Wikia, een gratis web hosting dienst waar zowel satirische als normale afbeeldingen te vinden zijn. Zo lijkt het er dus sterk op dat de algoritmes van Google zich vergist hebben en het satirische logo voor waar hebben aangenomen. Met de gekende gevolgen.

The Independent weet dan weer dat de bakkerijketen niet het eerste bedrijf is dat het slachtoffer is van een algoritme-fout. In maart van dit jaar kreeg een zoektocht op PC World het volgende resultaat: "Like hell, but with worse customer service."

Meest gelezen