Top 10 meest gelezen opinie en blog

Elke dag lossen we een van de meest gelezen opinie- en analysestukken van 2014. Op 31 december weet u wat het meest gelezen opinie- of analysestuk was op deredactie.be van het afgelopen jaar.

• 1. Een kleine ondernemer lucht zijn hart - Bart Van der Leenen Auteur: Bart Van der Leenen

VRT

wo 05/11/2014 - 14:30 Bart Van der Leenen
    Het is nog afwachten tot de praktijk, maar blijkbaar hebben onze nieuwe regeringen formules gevonden om eindelijk een vleugje zuurstof te pompen in het noodlijdende bedrijfsleven. En meteen staan oppositie, vakbonden en menig man in de straat op de barricaden. Met discussies waaruit blijkt dat slechts weinigen nog lijken te beseffen dat gezonde ondernemingen een absolute voorwaarde zijn voor werkgelegenheid, staatsinkomsten en voldoende geld voor een sociaal vangnet. En waaruit ik enkel kan vaststellen dat in 2014 de Vlaamse ondernemer nog steeds moet opboksen tegen tal van vooroordelen.
  • 2. Hoeveel loon pakt de N-VA u af? - Chris Serroyen Auteur: Chris Serroyen

VRT

2. Hoeveel loon pakt de N-VA u af? - Chris Serroyen Auteur: Chris Serroyen

wo 30/04/2014 - 10:01 Chris Serroyen
    Ook dat dovemansgesprek gezien vorige week in "Terzake" tussen Liesbeth Homans (N-VA) en prof. Jan Vranken? Het moest over zijn boek "Thatcher aan de Schelde gaan". Maar ik herinner me vooral dat doorzichtige afleidingsmanoeuvre van Homans: u kent mij niet!

3. "Negers!" staat op onze gevel - Peter Verlinden Auteur: Peter Verlinden

ma 02/06/2014 - 10:52 Peter Verlinden
    Vanmorgen stond in grote witte krijtletters op de muur van ons huis geschreven: NEGERS! Mijn (zwarte) vrouw heeft ze er meteen vakkundig afgepoetst, mijn (bruine) dochter en (bruine) stiefzoon hebben niets gezien. Ik was even van slag. Dit had ik in ons dorp nog nooit meegemaakt. Toch had ik het kunnen weten.
  • 4. N-VA mist afspraak met de geschiedenis - Bart Maddens Auteur: Bart Maddens

Belga

4. N-VA mist afspraak met de geschiedenis - Bart Maddens Auteur: Bart Maddens

ma 26/05/2014 - 12:15 Bart Maddens
    ‘Vlaanderen nu of nooit’. Dat was de slogan van Bert Coenen, Bart De Wevers fictieve alter ego in de VTM-serie ‘Deadline 25/05’. Maar het had ook écht de slogan van de N-VA kunnen zijn. Vele Vlaams-nationalisten hoopten immers heimelijk dat de N-VA onmisbaar zou worden in de Vlaamse regering en op die manier een historische kans zou krijgen om het confederalisme af te dwingen, desnoods buiten de Grondwet om. Maar de N-VA heeft haar rendez-vous met de geschiedenis gemist: het is ‘nooit’ geworden…

5. "Niet met mijn hoofd!" - Rudi Vranckx Auteur: Rudi Vranckx

do 21/08/2014 - 09:45 Rudi Vranckx
    Onze oorlogscorrespondent Rudi Vranckx is in de buurt van Islamitische Staat en ook daar horen en zien ze het nieuws over de gruwelijke moord op collega-journalist James Foley. Waarom deze job nog doen? Waarom die risico's lopen?