Herkent u seksistische reclame? Doe hier de test

Belgen hebben weinig oog voor seksisme. Dat blijkt uit het doctoraatsonderzoek van Corine Van Hellemont (Universiteit Antwerpen) naar vrouw- en manonvriendelijke reclame. De Belg tolereert erg veel, en ook de Jury Voor Ethische Praktijken (JEP) krijgt relatief weinig klachten binnen over seksistische reclame. Ziet u wanneer reclame seksistische kantjes heeft? Doe hieronder de test.

Seksisme nog te vaak onzichtbaar

In haar onderzoek toonde Corine Van Hellemont seksistische campagnes aan drie doelgroepen: mensen uit de reclamesector, mensen uit de gelijkekansensector en mensen uit geen van beide sectoren (het brede publiek). De resultaten waren opmerkelijk: de reclamemakers bestempelden minder dan de helft van de reclame als seksistisch, het brede publiek scoorde net de helft en de gelijkekansenwerkers deden het - zoals verwacht - beter dan de helft.

Reclame reflecteert onze cultuur

 Onbewust tolereren we seksisme in reclame dus meer dan we denken. Volgens Van Hellemont is dat geen goede zaak, want reclame is van groot belang voor onze beeldvorming en ons zelfbeeld. “Door stereotiepe rollenpatronen als norm te blijven opvoeren, zorgt de reclamesector ervoor dat we ons daar toch aan gaan spiegelen,” zegt Van Hellemont. “Vrouwen worden bijvoorbeeld nog steeds veel meer op hun uiterlijk aangesproken en beoordeeld dan mannen . En dat onderscheid gebeurt eigenlijk al op jonge leeftijd. Daarom zou ook reclame over speelgoed bijvoorbeeld gerust wat meer genderneutraal mogen.”

Meest gelezen