Frankrijk nationaliseert grootste scheepswerf van Europa

De Franse overheid gaat de scheepswerf STX in Saint-Nazaire volledig overnemen. Parijs doorkruist op die manier de geplande overname van de werf door de Italiaanse industriële groep Fincantieri. Het gaat om de eerste grote economische beslissing van de nieuwe Franse president Emmanuel Macron.

De Franse regering beschouwt STX France in Saint-Nazaire aan de monding van de Loire als een groot strategisch belang en dat ligt zowel bij links als rechts in Frankrijk erg gevoelig.

Nu had de Franse overheid 33% van de aandelen van de scheepswerf in handen. De rest was eigendom van de inmiddels failliet verklaarde Zuid-Koreaanse groep STX. Een rechtbank in Seoel had onlangs toestemming gegeven om het Franse filiaal in Saint-Nazaire te verkopen aan de Italiaanse Fincantieri.

De vorige socialistische regering in Parijs had daar geen probleem mee, maar de nieuwe regering wel en dus gaat die de aandelen van STX France die ze nog niet bezit, overnemen om de toekomst van de werf veilig te stellen.

Zo vreest Parijs voor de werkgelegenheid in Saint-Nazaire omdat Fincantieri onder druk zou staan van de Italiaanse regering om voorrang te geven aan banen in eigen land.

Een ander punt van bezorgdheid in Parijs was dat Fincantieri nauwe banden heeft met Chinese bedrijven en dat bij een overname Franse spitstechnologie uiteindelijk in vreemde handen zou terechtkomen. Het zou echter niet de bedoeling zijn om de werf in handen van de Franse staat te houden.

Grootste scheepswerf van Europa

De werf in Saint-Nazaire is de grootste in Europa en is bekend van de bouw van grote schepen zoals de "Queen Mary 2" en de "Harmony of the Seas". In het verleden werden daar beroemde schepen zoals de "Normandie" en de "France" gebouwd.

Er werken 2.700 mensen voor het bedrijf dat een zakencijfer heeft van ongeveer een miljard euro en er werken nog eens 5.000 mensen voor onderaannemers. Overigens mag het Zuid-Koreaanse moederbedrijf STX dan failliet zijn, de werf van Saint-Nazaire boert goed en heeft een stevig gevuld orderboekje. Zo zou er nog voor tien jaar werk zijn.

De voormalige Chantiers de l'Atlantique is meer dan 150 jaar oud en kwam via Noorse tenslotte in Zuid-Koreaanse handen. Er worden zowel cruiseschepen als marinevaartuigen gebouwd en het is de enige werf in Frankrijk die vliegdekschepen kan bouwen. 

Meest gelezen