Sperperiode, solden en mid season sales: wegwijs in het kortingsparadijs

Zaterdag is het weer zover: de start van de zomersolden! De hele maand juli kunnen shopaholics zich eens goed laten gaan. Maar om een goede slag te slaan, hoeven koopjesjagers al lang niet meer te wachten op soldenperiodes. De kortingen slaan ons het hele jaar door al om de oren. Raakt u er nog uit wijs?

Twee keer per jaar mogen handelaars hun producten verkopen tegen sterk verlaagde prijzen. Dat zijn de fameuze koopjes, oftewel "de solden", in de omgangstaal. Van 3 januari tot 31 januari (de wintersolden) en van 1 juli tot 31 juli (met uitzonderingen voor wanneer 3 januari en 1 juli op een zondag vallen, nvr).

Winkels mogen alleen spullen aanbieden die ze ten minste 30 dagen al te koop aangeboden hebben en die nog in hun bezit zijn aan het begin van de solden. Kortingen moeten duidelijk geafficheerd worden en mogen niet misleidend zijn. De wet zegt dat "de consument een reëel voordeel moet genieten omdat hij op basis daarvan zijn beslissing neemt." Winkeliers moeten zelf kunnen aantonen dat de aangekondigde korting correct is (bron: FOD Economie).

De solden zijn de enige periode waarbinnen handelaars met verlies mogen verkopen (ook tijdens een uitverkoop vanwege bijvoorbeeld overname, stopzetting, verbouwingen... mag dat, nvr). Doorgaans starten de kortingen bescheiden, met 10, 20, 30 procent, tegen het einde van de solden kunnen de kortingen stelselmatig oplopen tot 50, 60, 70 procent.

Vroeger werden solden alleen toegepast op "seizoensgebonden producten", nu mag het voor alles. Winkeliers gebruiken de solden vooral om hun onverkochte collecties van het lopende en vorige seizoenen te verkopen, al doen ze dat tegenwoordig ook meer en meer "tijdens het jaar".

In ons land moeten handelaars een sperperiode naleven voor de start van de koopjes. Die "presoldenperiode" duurt een maand; van 3 december tot en met 2 januari voor de wintersolden, van 1 juni tot en met 30 juni voor de zomersolden (met uitzonderingen voor het geval dat 3 december en 1 juni op een zondag vallen, nvr).

In die sperperiode mogen verkopers van kleding, schoenen en lederwaren níet communiceren over kortingen. Dus geen affiches, folders, mailings, enzoverder. Ze mogen ook geen waardebonnen uitdelen die recht geven op kortingen.

Een uitzondering wat betreft communicatie over kortingen in de sperperiode: de koppelverkoop. Genre "twee kopen, één gratis", dat mag wél. Geen wonder dat we dit in de weken voor de start van de solden steeds meer zien (zie ook "koppelverkoop").

De sperperiode wil dus niet zeggen dat er geen kortingen mogen zijn. Volgens de wet mag dat altijd. De kortingen die je nu ziet, zijn meestal ook de openingskortingen van de solden.

Koppelverkoop, een promotionele actie waarbij de verkoop van het ene product gekoppeld wordt aan de verkoop van een ander. In de praktijk is het sinds enkele jaren niet meer verboden in ons land, al gelden er wel erg strikte regels voor.

In verband met de solden zien we koppelverkoop vooral opduiken tijdens de voorafgaande sperperiode. Wie kleding, schoenen of lederwaren verkoopt, mag dan geen kortingen aankondigen. Dat "communicatieverbod" geldt echt níet voor koppelverkoop (zie ook "sperperiode").

Winkels mogen dus zonder problemen affiches ophangen met kortingen en acties als "twee kopen, een gratis", of "bij de aankoop van een badpak, gratis een zwembril naar keuze". Zolang de klant maar meer dan een product mee naar huis neemt.

In veel steden en gemeenten worden jaarlijks een of meerdere braderijen georganiseerd waar je mooie koopjes kan doen. Probleem: veel braderijen vinden plaats in een sperperiode, waar verkopers van kleding, schoenen en lederwaren niet mogen communiceren over kortingen (zie "sperperiode").

De wet biedt daarvoor een uitzondering. Prijsverminderingen op braderijen in de sperperiode mogen worden toegepast op braderijen die "door plaatselijke ondernemersverenigingen georganiseerd worden" en "niet langer dan vier dagen duren" (bron: FOD Economie).

Tussen soldenperiodes in houden de meeste winkels vaak ook een zogenoemde "mid season sale", een soort uitverkoop in de helft van het seizoen. Daar zijn geen vaste data voor, winkeliers mogen zelf beslissen of en wanneer ze "mid season sales" houden. Dat maakt van "mid season" meteen ook een rekbaar begrip. Voor de voorjaarscollecties kunnen we kortingen vinden in de periode maart-april-mei. Voor de najaarscollecties is dat september-oktober-november.

De kortingen gelden maar voor een klein deel van de collectie en zijn dan ook niet zo uitgebreid als tijdens de "gewone" solden. Het is niet de bedoeling om alle overtollige stock van de hand te doen, dan wel om overgebleven zomer- en winterkleding of kleding voor het tussenseizoen aan te bieden. Raakt het dan niet verkocht, geen probleem, er volgen later nog wel "echte" solden...

In de meeste kledingwinkels vind je tegenwoordig bijna het hele jaar door aparte rekken met sterk afgeprijsde artikelen. Het verschil met "echte solden" is dat je hier niet met verlies mag verkopen, tijdens de solden mag dat wel. Het is een manier voor handelszaken om het hele jaar door van hun overbodige stock af te geraken.

Meest gelezen