Vrachtmaatschappij Air Cargo Global weg uit Zaventem door geluidsnormen

Vrachtluchtvaartmaatschappij Air Cargo Global heeft Brussels Airport verlaten door de voortdurende onzekerheid over de geluidsnormen. De Slovaakse maatschappij zou zijn vluchten nu voornamelijk vanuit Amsterdam en Praag uitvoeren. Naar schatting 200 jobs zijn hierdoor bedreigd.
Christophe Ketels / COMPAGNIE GAGARINE

De laatste vlucht van Air Cargo Global op de luchthaven van Zaventem is eerder deze week al opgestegen. Air Cargo Global was met twee Boeing 747-vrachtvliegtuigen actief op Brussels Airport. Die activiteiten verhuizen in grote mate naar Amsterdam en Praag. De maatschappij haalt de aanhoudende onzekerheid over de geluidsnormen en de mogelijke boetes aan als reden voor haar vertrek.

"Bij Air Cargo Global horen we dat het niet langer mogelijk is om aan de regels te voldoen, en tegelijk rendabel te blijven", zegt Kasper De Mol van de belangenvereniging van vrachtluchtmaatchappijen daarover. "Ze kiezen ervoor om niet ons land te blijven, maar naar het buitenland te vertrekken."

Eerder hebben een Saudische en een Chinese vrachtmaatschappij al aangekondigd dat ze Zaventem voortaan links laten liggen. Air Cargo Global volgt nu hun voorbeeld, en Brussels Airport vreest dat nog meer vrachtmaatschappijen hun voorbeeld zullen volgen.

In het programma "De wereld vandaag" heeft Arnaud Feist (foto in tekst), de topman van Brussels Airport, de politiek nog eens gewaarschuwd dat het vertrek van Air Global Cargo een signaal is voor de Belgische politici.

De Brusselse regering heeft eind april beslist om de aangekondigde strengere geluidsnormen boven Brussel effectief toe te passen. Omdat de inning van de nieuwe boetes tot twee jaar kan duren, is er extra tijd om tot een structurele oplossing te komen in het dossier van de geluidsnormen. In dat dossier heeft de Vlaamse regering intussen al twee keer een belangenconflict ingediend.

"Wake-upcall"

Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) betreurt de beslissing van Air Cargo Global. "Dit is bijzonder spijtig, maar het is natuurlijk voor iedereen een wake-upcall dat we zo snel mogelijk de werkgelegenheid in en rond Zaventem veilig moeten stellen. We moeten dit ernstig nemen en dringend duidelijke afspraken maken over de toekomst van de nationale luchthaven."

Ook luchtvaartspecialist Luc De Wilde waarschuwt dat het vertrek van Air Cargo Global een signaal is aan de politiek in dit land. Het getouwtrek over de geluidsnormen jaagt niet enkel maatschappijen weg, maar verhindert ook dat nieuwe klanten op Zaventem willen vliegen.

Zonder een stabiel kader is er geen oplossing mogen, vreest hij. Hij pleit voor een onafhankelijk consultant die een aanvaardbaar compromis zou moeten uitwerken. Die organisatie bestaat overigens al, het gaat om de TCB, een onderdeel van de internationale federatie voor de burgerluchtvaart.

Wel zouden de politici op voorhand zich dan bij het plan van TCB moet neerleggen, anders begint het getouwtrek over dat rapport meteen opnieuw, waarschuwt De Wilde.

Meest gelezen