"Zombiebedrijven verstikken onze economie" Auteur: Kevin Calluy

do 13/04/2017 - 09:51 Kevin Calluy Ons land telt te veel bedrijven die virtueel failliet zijn, maar rustig voortkabbelen. Dat is vandaag te lezen in Trends. "Zombiebedrijven", worden ze door het magazine genoemd. "Ze verstikken de economie en maken het starters moeilijk", luidt het.

Zombiebedrijven zijn bedrijven die jarenlang verlies maken of bedrijven die een negatief eigen vermogen hebben. Dat laatste betekent dat als ze al hun bezittingen en knowhow zouden verkopen, ze hun schulden niet zouden kunnen terugbetalen. De OESO, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, voegt daar nog een definitie aan toe: "een bedrijf dat drie jaar lang de interesten op zijn leningen niet kan betalen".

Trends baseert zich deels op cijfermateriaal van dataverstrekker Roularta Business Information, net als Trends onderdeel van Roularta Media Group. Daaruit blijkt dat meer dan 55.000 Belgische bedrijven (14 procent) al 3 jaar lang verlies maken. Nog meer bedrijven (15 procent) hebben een negatief eigen vermogen. Let wel: het gaat daarbij voor het grootste deel om bedrijven met 0 à 4 werknemers.

Opvallend is dat er in ons land meer zogenoemde zombiebedrijven zijn dan in de ons omringende landen. Hun aantal steeg ook volgens de OESO sterker tussen 2007 en 2013 dan in andere landen. Met die cijfers horen we bij de koplopers, samen met landen als Italië en Spanje.

Wat is het probleem?

De vraag is of die zombiebedrijven ook schade aanrichten. Volgens Trends wel. Zulke bedrijven modderen maar wat aan en dus investeren ze te weinig en halen ze onze productiviteit omlaag. Bovendien kunnen ze de oorzaak zijn van het nog altijd lage aantal starters in ons land. De zombiebedrijven houden de markt immers bezet en drukken de prijzen, wat concurrentie moeilijker maakt.

Volgens Geert Janssens van het ondernemersplatform Etion zijn veel van die zombiebedrijven gemakzuchtig. "Veel bedrijven investeren niet meer en ze melken de zaak zo lang mogelijk uit. Door een gebrek aan ambitie en angst voor risico's, verzeilen ze in een soort overlevingsmodus", zegt Janssens in Trends.

Janssens plaatst wel een kanttekening bij het cijfermateriaal. "Veel van die zombiebedrijven verdienen goed hun boterham, maar het is niet te zien in hun resultaten. Ze doen hun uitgaven in cash en met een paar duizend euro kom je makkelijk weg. Dat ligt anders met bedragen van 100.000 euro of meer. Daarom zijn er bij grote bedrijven op dat vlak ook minder problemen."