Didier Gosuin: "Verhuizing Brussels Airport is onvermijdbaar"

Brussels Airport lanceerde vandaag een promotiefilmpje waarin het zijn strategische visie voor 2040 voorstelt. Veel aandacht daarbij gaat naar de uitbreiding van de luchthaven, want die kan volgens CEO Arnaud Feist leiden tot 60.000 extra jobs. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wil echter van geen uitbreiding weten. "Een hersenschim", zei Brussels minister van Economie Didier Gosuin (FDF) daarover vanavond in Terzake.

De uitbreiding van Brussels Airport is een delicate kwestie, want er zijn al jaren klachten over geluidsoverlast. In Brussel, maar ook in Vlaanderen want ook daar krijgen bepaalde regio's meer vliegtuigen over zich heen dan andere.

Net vandaag riep de Vlaamse regering trouwens een belangenconflict in tegen de Brusselse regering omdat die nog strenger gaat optreden tegen vliegtuiglawaai. Brussel heeft namelijk zijn eigen geluidsnormen en die zijn veel strenger dan de internationale normen die Vlaanderen hanteert.

Feist: "Afschaffing tolerantiedrempels ramp voor luchthaven"

Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport, toonde zich vanavond in Terzake erg bezorgd over de beslissing van de Brusselse regering om de tolerantiedrempel voor geluidsnormen vanaf 1 januari af te schaffen.

"Dit zal leiden tot een Kafkaiaanse situatie, waarbij een piloot die tussen 6 en 7 uur opstijgt in de richting van Brussel en die volgens de lokale normen te veel lawaai maakt, een boete zal krijgen en dat  terwijl Belgocontrol hem de richtlijn gaf om die bepaalde route te nemen."

"De afschaffing van die tolerantiedrempels zal leiden tot vijf keer meer boetes. Een op de drie vluchten zal een boete krijgen. En een aantal vluchten zal worden afgeschaft omdat de luchtvaartmaatschappijen de boetes niet willen riskeren", aldus nog Feist die hoopt dat de vliegwet er binnenkort komt."

Brussels Airport weegt in haar strategisch plan voor 2040 twee mogelijkheden af voor uitbreiding: de verlenging van startbaan 25 enerzijds of de verlenging van een van de twee taxiwegen. Afspraken maken met de omwonenden over eventuele financiële compensaties kan echter enkel wanneer er rechtszekerheid is, maar daarvoor moet er dus eerst een vliegwet zijn.

"Luchthaven Zaventem kan niet oneindig uitbreiden"

Medewerking van de Brusselse regering in dat verband hoeft Brussels Airport alvast niet te verwachten. Brussels minister van Tewerkstelling en Economie Didier Gosuin (Défi) stelde vanavond plompverloren dat de luchthaven van Zaventem enkel voor Vlaanderen economisch belangrijk is.

"Ik wil niet zeggen dat wij er geen positieve gevolgen van ondervinden, maar laat ons naar de cijfers kijken. Nauwelijks 10 procent van de Brusselaars werkt op de luchthaven.
30, 40 jaar geleden was er nauwelijks bebouwing rond de luchthaven van Zaventem. De Vlaamse regering heeft dat massaal toegelaten. Natuurlijk vinden zij die daar nu wonen dat een probleem."

Een verhuizing van Brussels Airport is volgens Gosuin "onvermijdbaar". "In München en Parijs hebben ze daar rekening mee gehouden en hebben ze een nieuwe luchthaven gebouwd.
Een verhuizing is onvermijdbaar. Er is geen andere oplossing. Je kunt geen luchthaven hebben naast een grote stad en vragen dat die luchthaven elke activiteit aanneemt."

Gosuin zelf is voorstander van een kleine luchthaven, in de buurt van Brussel, met een beperkt aantal functies. "Ik denk dat mijnheer Feist droomt. Denken dat je de luchthaven van Zaventem tot in het oneindige kunt uitbreiden terwijl die zo goed als in het centrum van Brussel en zijn periferie ligt, is een hersenschim. In alle min of meer ontwikkelde landen organiseert men de ontwikkeling van de luchthaven op een andere manier, behalve misschien in België."

Meest gelezen