"Afwachten hoe Brussels Airlines er in de toekomst gaat uitzien"

De aangekondigde overname van Brussels Airlines door Lufthansa leidt vooralsnog niet tot grote ongerustheid bij het personeel van de Belgische luchtvaartmaatschappij. "Hoe het er zal uitzien, weten we pas tegen het einde van het jaar", klinkt het afwachtend.

Het nieuws dat de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa de vooralsnog Belgische maatschappij Brussels Airlines volledig wil overnemen, sloeg niet bepaald in als een bom bij het personeel. "De overname hing al langer in de lucht", klinkt het bij personeel dat liever anoniem wenst te blijven. "We wisten zelfs op voorhand dat vandaag dé beslissing ging worden genomen." Toen het nieuws uiteindelijk naar buiten kwam, was er dan ook geen verslagenheid.

De personeelsleden die we hebben gesproken, nemen een afwachtende houding aan omdat de precieze voorwaarden van de overname door Lufthansa nog niet duidelijk zijn. "Blijft het Belgische merk bestaan, blijft Brussel onze uitvalsbasis en blijven we ons bestaand netwerk behouden? Het zijn momenteel allemaal onzekerheden", klinkt het. Ook of de strategische beslissingen binnenkort in Duitsland zullen worden genomen, is nog niet duidelijk.

Intern wordt gehoopt op een scenario zoals dat zich bij het Oostenrijkse Austrian Airlines en het Zwitserse Swiss heeft voltrokken. Die laatste luchtvaartmaatschappij is 100 procent in handen van Lufthansa, maar vliegt nog onder eigen merk vanuit hun oorspronkelijke thuisbasis Zürich en baat nog steeds haar eigen netwerk uit. "Voor zo'n scenario zou ik onmiddellijk tekenen", is te horen bij enkele personeelsleden.

Die hoop wordt gesterkt door het aanbod van de luchtvaartmaatschappij. "Brussels Airlines vliegt op heel veel Afrikaanse bestemmingen. Onze vluchten zijn voor veel van die bestemmingen de enige rechtstreekse vlucht naar Europa", klinkt het. Er zijn ook schaalvoordelen bij een overname. Als Brussels Airlines als onderdeel van Lufthansa nieuwe vliegtuigen bestelt, kan het immers een betere prijs krijgen.

Toch wordt hier en daar wel gevreesd dat Brussels Airlines wordt omgevormd tot een lagekostenmaatschappij, zoals Germanwings dat al eigendom is van Lufthansa. De bovenstaande Afrikaanse bestemmingen zouden dan ofwel verdwijnen, ofwel overgenomen worden door Lufthansa (of Swiss of Austrian). En dat laatste kan ook tal van nadelen hebben voor het personeel van Brussels Airlines.

Hoe dan ook is er vooralsnog weinig ongerustheid bij dat personeel. Zolang er niet meer duidelijk is over de modaliteiten van de overname, zal dat voorlopig zo blijven.

Ook de vakbonden wachten af

Naast de personeelsleden die wij gesproken hebben, reageren ook de vakbonden afwachtend. Ook zij wijzen op de nog onbekende modaliteiten van de overname die nog moeten worden goedgekeurd door de Belgische aandeelhouders. Die onderhandelingen zijn net van start gegaan, zegt ook Thierry Vuchelen van de liberale vakbond. "Pas tegen het einde van het jaar zullen we zicht hebben op hoe Brussels Airlines er na 1 januari gaat uitzien."

Meest gelezen