Lufthansa wil Brussels Airlines volledig overnemen

Lufthansa neemt Brussels Airlines volledig over. De Duitse luchtvaartmaatschappij bezat al 45 procent van de aandelen, en zal begin volgend jaar ook de resterende aandelen overkopen. De bedoeling is tegen eind dit jaar een akkoord te hebben met de Belgische aandeelhouders.

De toezichtsraad van Lufthansa gaat akkoord om Brussels Airlines voor honderd procent over te nemen. De bedoeling is om die operatie tegen begin volgend jaar af te ronden.

Nu volgen er nog gesprekken met de Belgische aandeelhouders over de modaliteiten. Het gaat dan over het behoud van de tewerkstelling in Brussel, het behoud van de merknaam, het netwerk en waar het beslissingscentrum gaat komen. Die aandeelhouders zijn een reeks Belgische investeerders (financiële groepen, industriëlen en gewesten) die na het faillissement van Sabena eind 2001 geld op tafel legden om een nieuwe nationale luchtvaartmaatschappij op te starten.

In principe kan Lufthansa onze nationale luchtvaartmaatschappij overnemen voor de luttele som van 2,6 miljoen euro. Dat komt omdat Brussels Airlines een openstaande schuld heeft staan bij de Duitse maatschappij. Volgens een aandeelhouder zal het bedrag wel degelijk in die richting uitgaan.

Die overname komt niet uit de lucht gevallen. Lufthansa kocht in 2008 al voor 65 miljoen euro 45 procent van de aandelen in SN Air Holding, het vehikel boven Brussels Airlines. De Belgen waren zelf in Keulen gaan aankloppen, op zoek naar een partner en kapitaal voor een uitbreiding. Met de volledige overname verliest België zijn laatste nationale luchtvaartmaatschappij.

"De eigenheid van Brussels Airlines behouden"

Over de plannen die de Duitsers hebben met Brussels Airlines binnen de Lufthansa-groep, staat er in het persbericht van Lufthansa niets. Brussels Airlines wil alvast de eigenheid behouden. "De lopende discussies tussen Lufthansa en Brussels Airlines hebben als doel om de eigenheid van Brussels Airlines te behouden, alsook om de groei van de activiteiten en de tewerkstelling in België te verzekeren", laat Brussels Airlines in een eerste reactie weten.

"Deze specifieke eigenheid omvat het business model dat enerzijds gebaseerd is op het "point to point" pasagiersverkeer en anderzijds op het transitverkeer en het Afrikaanse en intercontinentale netwerk dat bijdraagt tot de ontwikkeling van de Brussels Airlines hub in Brussel. Ook de modaliteiten rond het bestuur van Brussels Airlines in 2017 staat op de agenda. Een beslissingscentrum in Brussel blijft nodig om de verschillende operaties te leiden. Het merk van de luchtvaartmaatschappij blijft Brussels Airlines."

Meest gelezen