Gaat Brussels Airlines voor 2,6 miljoen over in Duitse handen?

Om 10 uur vanmorgen komt het directiecomité van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa bijeen. Wellicht zal daar beslist worden of het aan de raad van bestuur van Lufthansa voorstelt om Brussels Airlines volledig over te nemen. Lufhansa bezit nu al 45 procent van de aandelen en kan de resterende 55 procent kopen voor de luttele som van 2,6 miljoen euro. Als de overname er komt, dan verliest ons land de laatste nationale luchtvaartmaatschappij.

Die mogelijke overname zelf komt niet uit de lucht gevallen. Lufthansa kocht in 2008 al voor 65 miljoen euro 45 procent van de aandelen in SN Air Holding, het vehikel boven Brussels Airlines. De Belgen waren zelf in Keulen gaan aankloppen, op zoek naar een partner en kapitaal voor een uitbreiding.

De deal gaf Lufhansa de mogelijkheid om jaarlijks te beslissen om ook de resterende 55 procent in Brussels Airlines op te nemen. Lufthansa heeft die zogenoemde call-optie echter nooit ingeroepen, zegt luchtvaartspecialist Luk De Wilde in "De ochtend". "Het heeft altijd de eis gesteld dat Brussels Airlines eerst winstgevend moest zijn. Het voorbije boekjaar wás Brussels Airlines ook winstgevend en was dus ook de tijd rijp om de overname volledig te doen slagen."

Addertjes onder het gras

Cruciaal in het hele verhaal rond de overname staat een lening uit 2014. Brussels Airlines bevond zich toen in slechte papieren en kreeg daarom van het Duitse moederbedrijf een lening van 100 miljoen euro. Een deel van het geld is ook terugbetaald. Vorig jaar, toen het beter ging met Brussels Airlines, wou het bedrijf ook de rest van de lening terugbetalen, maar de aandeelhouders van Lufthansa hebben zich daar toen tegen verzet.

"Vandaag weten we waarom", zegt Luk De Wilde. "Zolang er een openstaande schuld is kunnen zij immers Brussels Airlines overnemen voor 2,6 miljoen. Dat is een prikje en gigantisch weinig tegenover het aanvankelijke bedrag dat rond de 185 miljoen euro lag."

De Wilde vermoedt dat de lening in kwestie nog gaat opspelen. "Er zitten nogal wat addertjes onder het gras. Zo zouden de Belgische aandeelhouders (o.m. Solvay, De Persgroep en Engie, red.) wel eens naar de rechter kunnen stappen en eisen dat de notulen worden nagekeken."

"Zij wilden de lening immers terugbetalen, maar mochten niet. En het laatste wat Lufthansa nu nodig heeft, is een grote rechtszaak. Ik vermoed dan ook dat de overname nog eens zal worden uitgesteld."

Wat als de deal doorgaat?

Lufhansa wil Brussels Airlines integreren in haar lagekostenmaatschappij Eurowings. Dat zou vooral op aansturen van de CEO zijn. Hij wil een grote, sterke lagekostenmaatschappij om de concurrentie aan te kunnen met easyJet en Ryanair. Dat zou niet zonder gevolgen blijven voor het personeel van Brussels Airlines. De loonsvoorwaarden bij Eurowings zijn een stuk lager dan bij Brussels Airlines.

Het directiecomité van Lufthansa beslist vandaag overigens niet enkel over een overname van Brussels Airlines. In het kader van de uitbreiding van Eurowings wil het bedrijf ook een deel van de vloot en het personeel van het noodlijdende Air Berlin overnemen.

Meest gelezen