Telenet begint met tv-reclame op basis van kijk- en surfgedrag

Wie digitale televisie kijkt via Telenet kan binnenkort reclamespots te zien krijgen die afgestemd zijn op zijn of haar kijk- en surfgedrag. Het kabelbedrijf begint in november namelijk met een grote test met gerichte reclame op livetelevisie. Die aankondiging staat in De Tijd en wordt bevestigd aan VRT Nieuws.

Online zijn we het al langer gewoon: reclame te zien krijgen omdat we bijvoorbeeld bepaalde producten gegoogeld hebben of omdat we in een bepaalde regio wonen. Maar op tv krijgen we tot nu tot nog altijd algemene reclameblokken die voor iedereen hetzelfde zijn. Als het van Telenet afhangt, komt daar binnenkort verandering in. Wie daarmee instemt, zal vanaf november namelijk kunnen kiezen welke reclame hij of zij te zien krijgt, op basis van je kijkgedrag en zelfs surfgedrag. Maar daar zal de klant dan wel expliciet toestemming voor moeten geven.

De reclamespots op maat zullen voorlopig enkel te zien zijn voor wie live naar Vier en Vijf zit te kijken. De reclameblokken kunnen worden samengesteld op basis van het profiel van de kijker. Dat is mogelijk omdat er in reclameblokken doorgaans wordt gewerkt met spotjes van 30 seconden en die zijn dus perfect inwisselbaar. Als een klant een heel ander profiel heeft dan zijn buurman, kunnen de twee Telenet-klanten dus twee heel verschillende reclameblokken te zien krijgen.

Tijdens de testperiode die twee à drie maanden zal duren, zullen slechts tien adverteerders gerichte spotjes kunnen kopen. Daarna zal Telenet het systeem evalueren. Als het systeem goed werkt en de klanten goed reageren, zullen andere adverteerders zendtijd kunnen kopen en andere zenders de technologie gaan gebruiken.

Vier privacyniveaus

Om de reclameblokken op maat te kunnen samenstellen, stelt de technologie van Telenet een gebruikersprofiel op per digicorder, en dus niet per persoon. Het profiel geldt dus voor iedereen die hetzelfde kijkkastje gebruikt.

Klanten zullen zelf in de hand hebben hoeveel gegevens ze met Telenet willen delen. In de nieuwe gebruiksvoorwaarden van Telenet zal het bedrijf vier privacyniveaus onderscheiden waaruit de klanten kunnen kiezen en gegevens al dan niet te delen: “algemeen”, “gericht”, “persoonlijk” en “uniek”.

  • Algemeen: Hierbij zal Telenet alleen de basisgegevens (woonplaats en abonnementsformule) van de klant gebruiken en deze gebruiken om de communicatie met de klant op af te stemmen.
  • Gericht: Wie kiest voor dit niveau zal kijktips krijgen op basis van het kijkgedrag.
  • Persoonlijk: Vanaf dit derde niveau wordt het kijkgedrag ook gebruikt om advertenties op af te stemmen.
  • Uniek: Wie kiest voor het laagste privacyniveau zal toestaan dat ook zijn surfgedrag gebruikt wordt om reclame op maat te tonen op tv.

In een reactie aan VRT Nieuws voegt Telenet er overigens aan toe dat Telenet nog niet meteen concrete plannen heeft om de informatie over het surfgedrag te gebruiken om tv-reclame op maat te tonen, maar dat het bedrijf er met het oog op de toekomst en voor de transparantie wel al voor gekozen heeft om dit toch al in de voorwaarden op te nemen.

Standaard zal bij iedereen het derde niveau, “persoonlijk”, ingesteld worden. “Maar wie zich daar niet goed bij voelt, kan dat te allen tijde aanpassen”, zegt Telenet-marketingdirecteur Jeroen Bronselaer. “We weten dat surfgedrag analyseren ver gaat, maar we zijn ervan overtuigd dat er ook mensen zijn die graag een zo gepersonaliseerd mogelijke ervaring aangeboden krijgen,” daarom vraagt Telenet ook expliciet de toestemming van de klant voordat het privacyniveau verlaagd wordt naar “uniek”.

Meest gelezen