Caterpillar: "Zo veel mogelijk werkgelegenheid behouden"

In de ambtswoning van premier Charles Michel (MR) in Brussel hebben de federale en de Waalse regering overlegd met afgevaardigden van de vakbonden van Caterpillar. Vorige week kondigde de machinebouwer aan dat de vestiging in Gosselies bij Charleroi, waar 2.200 mensen werken, dicht moet.

Na afloop was in kringen rond premier Michel te horen dat het de bedoeling blijft alles te doen om zoveel mogelijk activiteiten op de site van Caterpillar te behouden. "Alle formules staan nog open. Vooraleer men moet praten over herstructurering of afdankingen, gaan we eerst en vooral proberen van de werkgelegenheid te behouden", zowel bij Caterpillar als bij de toeleveranciers, zo was te horen.

"Er is geen enkele deur gesloten", vanwege de regering in verband met de eisen van de vakbonden, zo zei de voorzitter van de Franstalige socialistische vakbond FGTB van Charleroi na afloop van de vergadering.

"We proberen de juiste muziek te spelen op het juiste ogenblik, tezamen", zo zei zijn collega van de christelijke bond CSC-Metea.

Brugpensioen?

Bij het binnengaan zei Paul Magnette, minister-president van het Waals Gewest én burgemeester van Charleroi, dat er "zoveel mogelijk jobs" gered moeten worden en dat er nu nog niet over een sociaal plan wordt onderhandeld. "Maar ik zou niet begrijpen waarom men niet aan de Walen zou toekennen wat men aan de Vlamingen heeft toegekend".

Magnette vroeg niet expliciet dat dezelfde afwijking wordt toegekend als die destijds bij Ford Genk is toegestaan, maar zijn uitspraak kwam er wel op neer. In september 2013 stond de toenmalige federale regering-Di Rupo brugpensioen vanaf 52 jaar toe bij Ford Genk. Wat voor het noorden kan, moet ook voor het zuiden kunnen, aldus Magnette

Het PS-partijbureau vroeg wel dat de lat gelijk wordt gelegd. De PS vraagt dat de MR-N-VA-regering "een werknemer van Caterpillar gelijk beschouwd aan een werknemer van Ford Genk en dat er een regeling moet komen zoals voor de arbeiders van Ford Genk.

Eerst stevig onderhandelen

Maar minister van Werk Kris Peeters wil zo ver nog niet gaan, hij wil het de directie van Caterpillar niet te makkelijk maken. Hij wil zich nu nog niet uitspreken over mogelijke brugpensioenen, omdat dat de directie van het bedrijf enkel maar extra ruimte zou geven in de onderhandelingen die nu in het kader van de wet-Renault worden gevoerd. Dat zei Peeters voor aanvang van de vergadering.

"Het belangrijkste nu is om de vakbonden te helpen zodat ze stevig met de directie kunnen onderhandelen. Het zou niet wijs zijn om elementen vrij te geven die aan Caterpillar een manoeuvreermarge geven. Dat is niet het doel van de regering, noch van de vakbonden", zei Peeters. De regeringen beloven juridische steun aan de bonden om hen te helpen in hun onderhandelingen. Ze eisen ook uitleg van de Amerikaanse directie over de beslissing om te sluiten.

De vakbonden willen tijdens de vergadering zien of er op verschillende wetgevingen afwijkingen mogelijk zijn. Maar ze willen ook niet te hard van stapel lopen, zei Antonio Cocciolo van de socialistische vakbond.

Brugpensioen voor wie?

Brugpensioen bij Caterpillar zou maar voor een kleine minderheid van de werknemers kunnen. In 2013 was er immers al een herstructurering, waarbij bijna 1.000 werknemers ouder dan 52 jaar en zes maanden op brugpensioen konden.

Als de lat nu op 55 jaar zou liggen, zou dat voor minder dan 100 werknemers een mogelijkheid zijn. Wordt de leeftijd verlaagd tot 52 jaar en zes maanden, zouden 300 tot 350 mensen in aanmerking komen voor brugpensioen of "werkloosheid met bedrijfstoeslag", zoals dat nu heet.

Meest gelezen