Spoor vervoerde vorig jaar meer goederen

Het goederentransport per spoor is in 2015 gestegen na een voortdurende daling de afgelopen jaren. De stijging is bijna volledig toe te schrijven aan Vlaanderen. Dat blijkt uit het antwoord van federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) op een schriftelijke vraag van Roel Deseyn (CD&V).

Het aantal "werkelijk gereden ritten" door goederentreinen in ons land daalde van 179.528 in 2010 tot 133.678 tot 2014. Vorig jaar is het aantal voor het eerst opnieuw gestegen tot 140.789.

De stijging komt nagenoeg uitsluitend voor rekening van Vlaanderen, waar het aantal treinritten steeg van 100.564 in 2014 tot 108.079 vorig jaar.

Het aantal ritten in het Waals Gewest bleef nagenoeg stabiel met 71.200 in 2014 en 71.713 in 2015, terwijl het aantal door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zelfs daalde van 6.422 tot 6.169.

De verklaring daarvoor ligt bij de Vlaamse havens: meer dan de helft van het totale aantal ritten in Vlaanderen had als vertrekpunt of bestemming de haven van Antwerpen (64.964 in 2015), Gent (14.288) of Zeebrugge (11.015).

Minder containers

het grootste deel van de goederentransporten bleef in eigen land: 82.037 van de gereden ritten in 2015 hadden hun vertrekpunt en bestemming op het netwerk van Infrabel, tegenover 77.682 in 2014. In de 58.752 andere gevallen ging het om internationale ritten, in 2014 waren dat er 55.996.

Het aantal ritten met gevaarlijke producten volgde de algemene trend en nam in 2015 voor het eerst sinds 2010, toen er 58.741 ritten met gevaarlijke producten waren, weer toe van 43.429 in 2014 tot 45.861.

Het aantal ritten dat volledig samengesteld was uit containers bleef echter dalen, van 47.497 in 2010 tot 35.098 in 2015.

Meest gelezen