Kleinhandel ziet verkoop al maanden terugvallen

De winkels in ons land verkopen al negen maanden op rij systematisch minder dan een jaar eerder. Vooral de kleinere fysieke winkels doen het een pak minder goed, met een daling van drie procent en meer. Economen wijzen de verkoop op het internet aan als oorzaak. Maar de koopkracht van de mensen staat ook onder druk door regeringsmaatregelen, klinkt het.

In België werd in de eerste zes maanden van het jaar 2,4 procent minder verkocht in de kleinhandel. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Economie waarover de kranten van Mediahuis berichten. In slagerijen en bakkerijen liep de verkoop in de eerste helft van het jaar met 3,8 procent terug. Ook de verkoop van schoenen- en kledingwinkels daalde met 3 procent. Supermarkten en webwinkels zien de verkoop wel stijgen, maar hun winst maakt het verlies van de andere winkels niet goed.

Unizo ziet de trend naar eigen zeggen al langer. "De e-commerce is daar zeker een oorzaak van", aldus de zelfstandigenorganisatie. "Daarom raden wij handelaars aan om op zijn minst online aanwezig te zijn via een website. Vanuit Unizo bieden wij ook ondersteuning bij het creëren van een webshop. Handelaars mogen het internet niet als een bedreiging zien."

Ook het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen weet dat fysieke winkels zware concurrentie hebben van de internetwinkels. Maar er is volgens het NSZ ook een andere oorzaak. "Kleinhandelszaken in de centra hebben het nu knap lastig omdat klanten er steeds moeilijker geraken. Centra worden autoluw en steeds meer nabije parkeerplaatsen verdwijnen. Baanwinkels en grote shoppingcentra aan de rand van de stad krijgen nu te veel speelruimte. Er moet resoluut gekozen worden voor het aantrekkelijk maken van de stadscentra."

"Koopkracht onder druk door regeringsmaatregelen"

E-commerce is dus een belangrijke oorzaak van de dalende verkoop in de kleinhandel. Maar er is meer aan de hand. De verschuiving naar de verkoop op het internet is dan wel een feit, de totale cijfers van e-commerce en fysieke handel samen genomen zijn negatief. Internetwinkelen is bovendien een globale realiteit, maar de aanhoudende dalende verkoop doet zich als trend enkel voor in België en in Griekenland. In de rest van de eurozone is er een stijging met 1,8 procent.

Volgens Bart Van Craeynest, hoofdeconoom van Econopolis, heeft een en ander te maken met enkele regeringsmaatregelen. "Er zijn de voorbije jaren een aantal belastingverhogingen geweest. Zo had je de energieheffing (de zogenoemde "Turteltaks"), de hogere btw op elektriciteit, indirecte belastingverhogingen door de taxshift en het verhoogde inschrijvingsgeld aan de universiteit. Dat leidt ertoe dat de koopkracht van de gezinnen onder druk staat, rechtstreeks door die overheidsmaatregelen. En dan zie je de vertaling ervan in de verkoopcijfers van de kleinhandel."

Van Craeynest maakt wel een kanttekening. "Andere parameters zoals de arbeidsmarkt en het consumentenvertrouwen doen het wel goed. Bovendien zijn de cijfers in de kleinhandel notoir volatiel. Toch houdt de dalende trend wel al een tijd aan."

Meest gelezen