Abonnement aangaan via telefoon? Kijk uit met domiciliëring

Kan je een jaarabonnement op een tijdschrift nemen en de domiciliëring daarvan telefonisch laten opstarten? Volgens uitgeverij Roularta kan dit inderdaad en aanvaarden de banken dit als een geldige aanvraag. Navraag bij de FOD Economie en bij toezichthouder FSMA leert ons dat het gaat om een praktijk die niet aanvaardbaar is. Consumenten kijken dus maar beter uit als ze een verkoper aan de lijn krijgen.
ADAM GAULT/SCIENCE PHOTO LIBRARY

In juni krijgt Georgette Vanhove uit Oostende een telefoontje. Of ze niet geïnteresseerd is in een jaarabonnement op Knack Magazine? ze krijgt te horen dat het maar 45 euro kost en dat ze er zelfs een Nespresso-apparaat bij cadeau krijgt. Er wordt ook naar haar leeftijd geïnformeerd en ze krijgt een compliment: dat het niet te horen is dat ze al 85 is. Er wordt gevraagd naar haar rekeningnummer, en daarmee is de kous af.

Eind vorige maand wordt er 45 euro van haar rekening gedebiteerd. Het blijkt te gaan over een trimestriële betaling voor een jaarabonnement. "Mevrouw Vanhove is telefonisch een abonnement aangegaan voor een jaar. Dit abonnement wordt betaald via driemaandelijkse domiciliëring", laat Roularta desgevraagd weten. "Ik had verwacht dat ik nog iets ter ondertekening zou krijgen", reageert Georgette Vanhove, die zich wat bij de neus voelt genomen.

Haar vraag om het abonnement onmiddellijk stop te zetten en de domiciliëring te annuleren, wordt zonder verpinken ingewilligd. Ook het bedrag van 45 euro wordt via de bank terugbetaald.

Schriftelijke bevestiging nodig

Een domiciliëring opstarten op basis van een telefoongesprek: het blijkt te gaan om een vrij gangbare praktijk. "Dit wordt inderdaad gedaan, de banken aanvaarden dit ook als een geldige aanvraag", geeft Roularta toe.

Dat klopt echter niet, leert navraag bij de overheid. "Er is inderdaad een schriftelijk contract nodig voor een domiciliëring", bevestigt Bruno Andries van de Economische Inspectie van de FOD Economie. "Voor het openen van een domiciliëring heeft de leverancier uw handtekening nodig. In tegenstelling tot wat sommige bedrijven soms beweren, kan een domiciliëring niet geldig geopend worden enkel op een mondelinge instructie, bv. per telefoon", is te lezen op de website wikifin van toezichthouder FSMA. "Er is altijd een mondelinge én een schriftelijke toestemming van de klant met het contract nodig", bevestigt Simon November van Test-Aankoop.

Hoe gangbaar de commerciële praktijk is, is niet duidelijk. De FOD Economie heeft hierover geen statistieken. "Wij houden alleen statistieken bij in verband met klachten over telefonische contracten in het algemeen", zegt Bruno Andries van de Economische Inspectie.

Wat kan u zelf ondernemen?

Als u het slachtoffer bent van misleidende commerciële praktijken, kan u dit melden op de website Meldpunt van de federale overheid. "Als wij daarover een gefundeerde klacht krijgen, gaan wij dat onderzoeken", zegt Bruno Andries.

Als u vindt dat een domiciliëring zonder geldig mandaat is gebeurd, brengt u best zo vlug mogelijk uw bank op de hoogte. Een onterechte betaling kan u zo terugvorderen. Meer informatie hierover vindt u op wikifin.

U kan natuurlijk ook proactief zijn en uw telefoonnummer laten blokkeren tegen ongewenste reclame. De wet verplicht bedrijven en organisaties die via telefoon commerciële aanbiedingen doen de bel-me-niet-meer-lijst te gebruiken. Zij halen je telefoonnummer en naam uit hun bestanden en zullen je niet meer bellen voor hun producten, diensten of speciale promoties.

Meest gelezen