Lloyds Banking Group schrapt nog eens 3.000 banen

De Britse bank Lloyds Banking Group schrapt 3.000 bijkomende banen en sluit nog eens 200 filialen. De maatregel is volgens de bank het gevolg van het veranderende consumentengedrag, maar evenzeer van de onzekere economische situatie die ontstaan is na het brexitreferendum. Opvallend, Lloyds maakte ook bekend dat het in het 2e kwartaal 2,8 miljard pond (3,3 miljard euro) onderliggende winst boekte.

Lloyds-CEO Antonio Horta-Osorio omschreef die winst als "robuust", maar waarschuwde dat gezien de uitkomst van het referendum de economische prognose onzeker en een groeivertraging "waarschijnlijk" is. Hij verwees ook naar de lage rente die "langer dan voorzien zou aanhouden".

Lloyds kondigde eind 2014 al een sanering van 9.000 banen aan, maar anticipeert nu dus op de gevolgen van de brexit. De nieuwe ontslagronde moet tegen eind 2017 afgerond zijn.

Voor economische analisten is dit geen verrassing. Zij wijzen erop dat Lloyds nog meer dan de andere Britse banken gevaar loopt omdat de bank zo verankerd is in de Britse economie. CEO Horta-Osorio echter maakt zich sterk dat "Lloyds zich in de goede positie bevindt om de onzekerheid in de bankensector en de markt aan te kunnen."

Dalend consumentenvertrouwen

De recente Britse economische rapporten voor de eerste vier maanden van dit jaar hebben het over een duik in het consumentenvertrouwen en een vertraging in de bouwsector. Dat is gezien de uitslag van het referendum niet onlogisch, alleen dateren de cijfers waarop de rapporten zich baseren van de eerste vier maanden van dit jaar, dus nog voor de uitslag van het referendum bekend was.

De negatieve trend zal dus nog versterkt worden. Nogal wat Britse bedrijven maakten de dag na het referendum al gewag van een aanzienlijke stijging van hun importkosten. Ook opmerkelijk: in juli alleen al daalde de index van het consumentenvertrouwen met bijna vijf punten tot 106.6.

Lloyds is overigens niet het enige bedrijf dat zich opmaakt voor moeilijke tijden. Inchcape, een van de grootste autodealers van het land, voorspelt een vertraging van het aantal registraties van nieuwe voertuigen.

Vandaag raakte bekend dat ook JCDecaux, het Franse bedrijf dat ook in ons land actief is met reclameaffiches, zijn investering in het Verenigd Koninkrijk wil terugschroeven. Het bedrijf zou normaal gezien 1.000 nieuwe grote schermen installeren in Londense bushokjes maar wil die investering nu opnieuw evalueren.

Meest gelezen