Recordboete van 3 miljard voor kartel vrachtwagenfabrikanten

De Europese Commissie geeft Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF een absolute recordboete van 2,93 miljard euro omdat ze 14 jaar lang illegale afspraken hebben gemaakt over prijzen en de kosten van strengere uitstootnormen. Een andere vrachtwagenbouwer, MAN, was evengoed schuldig bevonden, maar moet niks betalen omdat zij de Commissie hebben gemeld dat het kartel bestond.

MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF zijn samen goed voor ongeveer negen van elke tien middelzware en zware vrachtwagens die in Europa gebouwd worden. De Commissie stelde vast dat deze fabrikanten van 1997 tot 2011 voor de hele Europese markt illegale afspraken hebben gemaakt over prijsstijgingen, de timing voor de invoering van nieuwe uitstoottechnologie en het doorrekenen van die kosten naar klanten. MAN (Volkswagen) onthulde het bestaan van het kartel en ontsnapt aan een boete.

"Het is niet aanvaardbaar dat deze producenten een kartel vormden in plaats van elkaar te beconcurreren. De strijd tegen kartels blijft een van onze prioriteiten", verklaarde eurocommissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager. Ze had ook goed nieuws voor de EU-lidstaten.  "De fabrikanten hebben 3 maanden om hun boete te betalen. Die gaat naar het EU-budget, waardoor lidstaten iets minder zullen moeten bijdragen." De kartelboete is aan absoluut record, en dubbel zo hoog als de vorige grootste.

Alle ondernemingen erkenden hun betrokkenheid. Daimler slikt de grootste boete. Het bedrijf moet meer dan 1 miljard euro ophoesten. Daimler en Volvo hadden al min of meer hun voorzorgen genomen. Volvo had een provisie van 650 miljoen opgezet, Daimler schreef al 600 miljoen in in de boeken.

Meest gelezen