Belgen doen steeds vaker boodschappen in het buitenland

Vorig jaar hebben Belgen voor 750 miljoen euro boodschappen in het buitenland gedaan. Dat is 6,6 procent meer dan in 2014, zo meldt de Federatie Voedingsindustrie (Fevia). De Belgische voedingsindustrie in het algemeen heeft wel een sterk jaar achter de rug.

"Vorig jaar hadden we voor het tweede jaar op rij een goed jaar", zegt Jean Eylenbosch van Fevia. "De investeringen groeiden aan met tien procent. Ook onze export groeide met 3,3 procent. Vooral diepvriesgroenten, bieren en de bakkerijsector zijn groeiende markten."

Toch moest de Belgische voedingsindustrie vorig jaar toekijken hoe de Belgen voor 750 miljoen euro boodschappen in het buitenland deden. Dat is 6,6 procent meer dan in 2014. Belgen kopen voornamelijk water en frisdranken in het buitenland, omdat die daar merkelijk goedkoper zijn.

"Uit cijfers van het prijzenobservatorium blijkt dat in België heel wat belastingen op water en frisdranken bestaan die het buitenland niet kent", zegt David Marquenie van de federatie van water- en frisdrankproducenten, een onderdeel van Fevia. Hij vermeldt onder meer de verpakkingsheffing die de sector jaarlijks 320 miljoen euro kost.

Over het effect van de suikertaks durft hij zich niet uit te spreken. "Elke nieuwe maatregel vergroot het prijsverschil met het buitenland", zegt hij wel. "Voor frisdranken en water loopt het verschil soms op tot dertig of veertig procent."

Meest gelezen