Ook Volkswagen zet in op elektrische auto's

Tegen 2025 wil de Duitse autoconstructeur Volkswagen meer dan 30 elektrische modellen op de markt brengen, goed voor zowat een vierde van de verkoop. Dat heeft CEO Matthias Müller aangekondigd bij de voorstelling van zijn nieuwe strategie voor de autobouwer.

Met zijn strategie wil Müller de winstmarge van Volkswagen verhogen. Met de keuze voor meer elektrische auto's volgt de Duitse autobouwer concurrenten zoals General Motors, Nissan, Citroën, Renault, BMW, Smart of Tesla. Tot nu toe produceerde Volkswagen in de eerste plaats auto's met een klassieke verbrandingsmotor.

Eerder dit jaar heeft Volkswagen al de e-Golf Touch voorgesteld. Volgens Müller is het de bedoeling om tegen 2025 2 à 3 miljoen elektrische wagens te gaan verkopen, een vierde van de totale VW-verkoop.

Daarnaast wil Volkswagen ook investeren in een afdeling mobiliteitsoplossingen. Het gaat dan om initiatieven als autodelen, geautomatiseerde taxi's en een app voor Uber-achtige mobiliteitsdiensten. 

De laatste maanden heeft de reputatie van Volkswagen een flinke deuk gekregen, met het zogenoemde dieselgateschandaal, waarbij aan het licht kwam dat Volkswagen sjoemelsoftware had geïnstalleerd om de uitstoot van wagens te "verschonen".

Vorige maand is het marktaandeel van de VW-groep in Europa verder gedaald. Sinds het begin van dieselgate heeft VW al elke maand marktaandeel verloren. Desondanks blijft de VW-groep nog altijd de grootste in Europa, met een marktaandeel van 24 procent. De voorsprong op de nummer twee Renault (10,6 procent) blijft groot.

Meest gelezen