Vlotte bereikbaarheid van bedrijven steeds belangrijker voor werkzoekenden

Een vlotte bereikbaarheid van bedrijven wint aan belang als criterium voor werkzoekenden om voor een werkgever te kiezen. Dat blijkt uit een onderzoek van uitzendkantoor Randstad bij 15.000 Belgen naar de aantrekkelijkheid van de grote werkgevers in ons land. Maar het belangrijkste criterium om ergens al dan niet aan de slag te gaan, dat blijft natuurlijk het loon.

Zowat 40 procent van de deelnemers aan de enquĆŖteĀ vindt de ligging van een bedrijf een van de vijf belangrijkste redenen om voor een werkgever te kiezen, volgens Jan Denys van Randstad "een opvallende stijging in vergelijking met de voorbije jaren." Denys vermoedt dat het toegenomen belang van het bereikbaarheidscriterium te maken heeft met het fileleed in ons land. "Bedrijven moeten daar meer en meer rekening mee houden bij de keuze voor een geschikt terrein", klinkt het.

Uitzendkantoor Randstad peilt sinds 2000 jaarlijks naar de aantrekkelijkheid van grote Belgische werkgevers in de non-profit en de publieke sector. Net als in de vorige jaren blijft ook dit jaar het loon het belangrijkste criterium voor werkzoekenden. Op plaats twee en drie staan de werksfeer en de werkzekerheid. De farmasector is opnieuw de meest aantrekkelijke sector.

Randstad peilde dit jaar voor het eerst ook naar de aantrekkelijkheid van zogenaamde 'disruptive brands'. Dat zijn bedrijven die door hun vernieuwend karakter een bedreiging vormen voor de concurrenten in hun sector, zoals internetgigant Google, taxi-app Uber of de Amerikaanse producent van elektrische wagens Tesla. Uit het onderzoek blijkt evenwel dat de vernieuwende bedrijven niet automatisch als aantrekkelijk worden beschouwd.

Vandaag reikt Randstad de jaarlijkse Randstad Award uit voor de meest aantrekkelijke Belgische werkgever.

Meest gelezen