Personeel Brussels Airlines bezorgd over toekomst

Het personeel en de vakbonden bij Brussels Airlines zijn ongerust. Ze vrezen dat het bedrijf zal worden ondergebracht bij Eurowings, de lagekostenmaatschappij van Lufthansa. Brussels Airlines geeft toe dat er gesprekken met Lufthansa aan de gang zijn, maar ontkent dat er over een inkrimpingsscenario wordt gesproken.

Lufthansa bezit sinds 2008 een minderheidsaandeel van 45 procent in Brussels Airlines. De Duitse luchtvaartmaatschappij betaalde daarvoor 65 miljoen euro.

Lufthansa zou mogelijk de optie lichten om de overige 55 procent van Brussels Airlines over te kopen. Dat betekent een volledige integratie in de Lufthansa Group. Een van de voorwaarden was dat Brussels Airlines winstgevend zou zijn. Uit de voorlopige cijfers blijkt dat Brussels Airlines vorig jaar zo'n 25 miljoen euro winst heeft gemaakt. Daardoor lijkt de weg vrij voor een overname in het tweede kwartaal van dit jaar.

De vakbonden beseffen dat Brussels Airlines zal moeten opgaan in een groter bedrijf om concurrentieel te blijven, maar ze willen niet dat het een lagekostenmaatschappij wordt van de Duitse groep. "Gaan we naar een lowcostmaatschappij en zullen we tewerkstelling verliezen, of gaan we naar een degelijke uitbouw van een hub in het kader van Lufthansa en krijgen we een win-winsituatie?", vat Pol Buekenhout van de christelijke bediendebond LBC samen.

Opvallend is dat management, directie en Belgische aandeelhouders die bekommernis delen.

Van Brussels Airlines naar BrusselsWings?

Lufthansa bestudeert momenteel verschillende scenario’s om Brussels Airlines deels of volledig te integreren in Eurowings, de lowcost-dochter van Lufthansa. Lufthansa zou zo de concurrentie willen aangaan met Ryanair en EasyJet, de twee grote Europese lagekostenmaatschappijen. Er zou ook een nieuwe naam op tafel liggen: BrusselsWings.

"Brussels Airlines is met Lufthansa in een zeer goede verstandhouding bezig aan een strategische oefening over de toekomst in de Lufthansa Group", geeft woordvoerder Geert Sciot toe. "De toekomst zal iets zijn dat ons zal toelaten om te groeien, dat de werkgelegenheid zal bestendigen hier in België en dat ook de eigenheid van Brussels Airlines in de toekomst zal verzekeren."

Burggraaf Etienne Davignon, de voorzitter van de raad van bestuur van SN Airholding (de koepel boven Brussels Airlines, nvdr.) en CEO Bernard Gustin hebben er bij Lufthansa op aangedrongen dat er een Belgische verankering zou blijven, liefst met behoud van de huidige naam.

Erfgenaam van Sabena

Brussels Airlines vliegt sinds 2007 en ontstond uit een fusie van Virgin Express en SN Brussels Airlines. SN Brussels Airlines was de opvolger van Deta Air Transport (DAT), een dochteronderneming van het voormalige Sabena, de nationale Belgische luchtvaartmaatschappij die eind 2001 failliet ging.

Vorig jaar vervoerde Brussels Airlines 7,5 miljoen passagiers. De maatschappij heeft een vloot van ruim 40 vliegtuigen en er werken zo'n 3.500 mensen.

De maatschappij vliegt vooral naar bestemmingen op de korte en middellange afstand, maar ook naar Afrika en enkele bestemmingen in Noord-Amerika. De Afrika-vluchten zijn een voortzetting van een Sabena-traditie.

"Brussels Airlines heeft een uniek model uitgewerkt, waarbij het zowel lage tarieven als service aanbiedt", licht Sciot toe. Het model blijkt succesvol, want de maatschappij maakt weer winst en noteert een flinke passagiersgroei. De woordvoerder stelt gerust: "Het is de bedoeling dat we dat model ook in de toekomst gaan blijven ontwikkelen. We bekijken met Lufthansa hoe we dat het best kunnen doen."

Sciot: "Klassieke low-costmaatschappij zal Brussels Airlines niet worden"

Meest gelezen