Toyota wil tegen 2050 verbrandingsmotoren weg

De Japanse autobouwer Toyota wil tegen 2050 bijna geen auto's met een benzine- of dieselmotor meer verkopen. Steeds meer autobedrijven mikken op meer duurzame auto's, ook al omdat de kopers daarom vragen.

Terwijl de wereld in de ban is van het emissieschandaal rond de Duitse groep Volkswagen, komt de aankondiging van grote rivaal Toyota natuurlijk niet helemaal als een verrassing. Het milieu wordt inderdaad steeds meer belangrijk in de autowereld.

Toyota wil nu tegen 2050 komaf maken met bijna alle verbrandingsmotoren. Die zouden dan vervangen worden door hybride auto's of auto's met brandstofcellen op waterstof. Elektrische wagens zoals concurrent Nissan die wil bouwen, is geen prioriteit bij Toyota.

Hoe dan ook wil Toyota de gemiddelde uitstoot van zijn wagens in 2050 met 90% terugbrengen in verhouding tot 2010. Zero emissions is volgens Toyota niet haalbaar. Hybride auto's gebruiken zowel benzine als elektriciteit.

Toyota pakte in 1997 uit met de Prius, de eerste hybride wagen voor de markt. Daar zijn er nu al vier miljoen van verkocht. De groep wil nu een hybride wagen ontwikkelen in elke categorie, ook in de grote modellen, luxewagens en sportwagens.

De Japanse groep wil ook de productie van auto's zelf vergroenen, onder meer met windenergie in de fabrieken en de recyclage van materialen.

Duitse subsidies voor elektrische wagens?

De Duitse vicekanselier Sigmar Gabriel stelt intussen fiscale ingrepen nodig om het prijsverschil tussen auto's met verbrandingsmotoren en die met elektrische motoren weg te werken.

Op die manier kunnen klanten aangezet worden om schonere wagens te kopen, waar die nu nog worden afgeschrikt door de prijs. Ook zou een dergelijke stimulans de autoproducenten nog meer aanzetten om zuinige en "groene" auto's te produceren.

Gabriel waarschuwde er wel voor om dieseltechnologie nog niet af te schrijven. Niet alle motoren van Volkswagen werden gemanipuleerd inzake emmissies en "we mogen het kind niet met het badwater weggooien", aldus de sociaaldemocraat Gabriel.

Meest gelezen