Nu ook beroering over benzinemotoren van Volkswagen

Na de heisa over het gesjoemel met de motoren van dieselauto's, heeft autoconstructeur Volkswagen nu ook problemen met een aantal benzinemotoren die een abnormaal hoog olieverbruik zouden hebben.

Het gaat om auto's met een TFSI-motor met bouwjaar 2009-2012, die ingebouwd zijn in modellen van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat. Die zouden abnormaal veel olie verbruiken, waarbij je soms al na 1.000 kilometer een liter olie moet toevoegen. De problemen komen meestal pas na 80.000 kilometer naar boven, als de garantieperiode van twee jaar al voorbij is.

Het probleem zou te wijten zijn aan een verschil in materiaal tussen de zuigerveren in de motor en het materiaal van de cilinderwand. Daardoor zou er olie in de verbrandingskamer komen. Die verbrandt daar waardoor er schade aan de zuigerveren kan ontstaan. Volgens velen gaat het om een constructiefout, maar Volkswagen geeft dat niet toe. De reparatie van de motoren is een dure zaak, gaande van 3.000 tot 10.000 euro.

Geval per geval

Thomas De Meuter van de Belgische importeur D'Ieteren erkent dat er een probleem is met een aantal motoren, maar zegt dat het om een beperkt aantal gevallen gaat. Dat beperkte aantal is op zich niet abnormaal omdat België een dieselland is, waar de benzinemotoren in de minderheid zijn.

Volgens De Meuter is er een technische oplossing voor het probleem en kunnen de klanten die klachten hebben over het hoge olieverbruik het best contact opnemen met hun dealer. Als er nog een garantie op de wagen is dan wordt die kosteloos hersteld. In de andere gevallen - waarschijnlijk de meerderheid aangezien het probleem dikwijls pas duidelijk wordt na 80.000 kilometer - zal geval per geval bekeken worden wat er gedaan kan worden.

Er is dus geen sprake van een constructiefout en geen gratis herstelling of schadevergoeding van de constructeur voor oudere auto's. Test-Aankoop heeft intussen ook lucht gekregen van de zaak en onderzoekt of ze eventueel een groepsvordering kan indienen.

Buitenland

Ook in het buitenland zijn er al klachten geweest tegen de wagens met hun hoge olieverbruik. In de Verenigde Staten heeft Volkswagen een schikking getroffen met gedupeerde Audi-eigenaren. In grote lijnen houdt deze schikking in dat Audi de kosten vergoedt voor al  uitgevoerde reparaties, ofwel reparaties kosteloos laat uitvoeren. Daarnaast verlengt Audi de fabrieksgarantie op de bedoelde motoren tot 8 jaar / maximaal 80.000 mijlen.

In Nederland is intussen een stichting opgericht die alle relevante klachten van consumenten en bedrijven wereldwijd wil bundelen. Stichting Audiclaim wil hiermee zoveel mogelijk druk uitoefenen op Volkswagen om alle gedupeerden schadeloos te stellen.

De problemen met het olieverbruik van de TFSI-motoren van Volkwagen werden hier in België voor het eerst aangekaart in het programma "De inspecteur" van Radio 2. Mensen die gelijkaardige ervaringen hebben kunnen zich bij hen melden.

Meest gelezen