Geweld na banenverlies bij Air France

Vanmiddag hebben boze werknemers van Air France de directie aangevallen tijdens een meeting. Eerder was aangekondigd dat de Franse luchtvaartgroep 2.900 banen gaat schrappen. Bij het geweld van vanmiddag raakten zeven mensen gewond, onder wie ook een veiligheidsagent die er ernstig aan toe is.

De topmanagers van Air France waren vanmiddag bijeen in Roissy, nabij de luchthaven Charles-de-Gaulle bij Parijs, toen een menigte van woedende personeelsleden de zaal binnendrong. Personeelsdirecteur Xavier Broseta zag zijn hemd kapotgescheurd, maar kon uit de menigte ontsnappen. Topman Frederic Gagey was eerder al vertrokken.

De FNAM -de belangrijkste vakbond in de Franse luchtvaart- heeft het geweld van vamniddag veroordeeld. De directie van Air France zal gerechtelijke stappen ondernemen tegen mensen die betrokken waren bij de heibel van vanmiddag.

Eerder op de dag had Air France een drastische sanering bekendgemaakt. Daarbij zouden 2.900 banen verloren gaan tegen 2017. Het zou gaan om 1.700 leden van het grondpersoneel, 900 stewards en stewardessen en 300 piloten. Twaalf vliegtuigen zouden verkocht worden en Air France zou ook bestellingen voor de Boeing B-787 Dreamliner schrappen.

De bonden bevestigden voorts dat de capaciteit op routes naar verre bestemmingen tussen nu en 2017 met 10 procent wordt verlaagd. Komend voorjaar worden vijf vliegtuigen uit de vloot gehaald en in het najaar nog eens negen. Vijf routes komen helemaal te vervallen. 

Air France lijdt onder concurrentie

De sanering is volgens het bedrijf noodzakelijk, omdat de piloten onvoldoende bereid zijn tot harder werken voor hetzelfde geld. Air France heeft volgens de bonden beloofd dat bij de onderdelen die wel meewerken aan de beoogde kostenbesparingen, geen gedwongen ontslagen zullen vallen.

Air France heeft net zoals British Airways en Lufthansa op de intercontinentale lijnen veel te lijden onder de concurrentie van maatschappijen uit de Arabische Golfstaten zoals Emirates, Ettihad en Qatar Airways en van Turkish Airlines. Die laatste is nu de meest succevolle maatschappij op verbindingen van en naar Europa.

Binnen Europa kampen de drie grote maatschappijen dan weer met de opgang van lagekostenbedrijven zoals Ryanair en EasyJet, al beantwoorden ze die uitdaging met hun eigen versies zoals Germanwings en Vueling.

AFP/SDS

Meest gelezen