Weegt Volkswagen op Duitse en EU-economie?

Het schandaal bij de Duitse autogroep Volkswagen is niet enkel vervelend voor het bedrijf, maar ook voor de Duitse industrie en bij uitbreiding mogelijk ook voor de rest van Europa. Volkswagen is een industriële gigant die zwaarder kan wegen dan de Griekse crisis.

De Volkswagen Groep met het eigen merk, maar ook Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Scania en MAN is een gigant in de productie van auto's, bussen en vrachtwagens. Vorig jaar verkocht de groep meer dan 10 miljoen voertuigen en stak het daarmee de grote concurrenten zoals Toyota uit Japan en General Motors uit de Verenigde Staten de loef af.

Het concern heeft een omzet van 202 miljard euro en boekte vorig jaar een winst van 10,8 miljard euro. In totaal stelt Volkswagen wereldwijd net geen half miljoen mensen te werk en dat gaat van Europa tot de Verenigde Staten, Latijns-Amerika en Azië. 

In Duitsland zelf werken 270.000 mensen voor het bedrijf en dan zijn de werknemers van de toeleveranciers zelfs nog niet meegerekend.

Het geknoei met de emissietesten in de VS kan Volkswagen nu een boete van 18 miljard dollar kosten, los van het feit dat 500.000 wagens moeten teruggeroepen worden voor aanpassingen. Dat is veel geld, zelfs al zou het schandaal niet verder uitbreiden naar andere landen dan de VS.

AP2007

"Groter risico dan Griekse crisis"

Dat een reus als Volkswagen klappen krijgt, is dan ook slecht nieuws, niet enkel voor de top of de aandeelhouders van het bedrijf, maar ook voor de Duitse economie, de werkgelegenheid daar en voor het vertrouwen in Duitse "Gründlichkeit".

Volgens ING-hoofdeconoom Carsten Brzeski zijn de problemen bij Volkswagen een groter gevaar voor de Duitse economie dan de Griekse schuldencrisis waar de voorbije jaren zo veel om te doen was.

De Duitse economie doet het de laatste tijd erg goed en leek weinig hinder te ondervinden van de Griekse problemen of de groeivertraging in China. De kans bestaat evenwel dat Volkswagen nu die Duitse groei zou afremmen. Bovendien is ook de vrees reëel dat ook andere Duitse autoproducenten zoals Mercedes-Benz, BMW en Opel ook de gevolgen zouden ondervinden, ook al zijn die voorlopig niet betrokken in het schandaal.

In de hele Duitse autosector werken 775.000 mensen of 2% van de actieve bevolking. Vorig jaar was die autosector goed voor een vijfde van de Duitse uitvoer, in geld uitgedrukt 200 miljard euro.

Bovendien is Duitsland de voorbije jaren één van de weinige locomotieven in de sputterende Europese Unie. Europese concurrenten -die de voorbije jaren de opvang van Volkswagen met lede ogen aanschouwden- wrijven zich nu misschien even in de handen, maar zullen mogelijk in de klappen delen. Als het in Berlijn druppelt, zou het ook kunnen regenen in de rest van Europa. Het Volkswagenschandaal komt nu echt wel op een erg ongelegen voor de Europese economie en het is belangrijk dat er nu zo snel mogelijk duidelijkheid wordt geschapen. De regering-Merkel heeft alleszins een nieuw agendapunt en lijkt met het ontslag van CEO Winterkorn snel te willen optreden.

Meest gelezen