Recordaantal klachten over webwinkels

De economische inspectie heeft vorig jaar een piekaantal klachten gekregen over e-commerce-bedrijven. Dat blijkt uit haar jaarverslag. De meeste klachten komen van consumenten die bij hun aankoop misleid zijn, of een betaalde bestelling nooit geleverd krijgen.

In 2014 kreeg de economische inspectie bijna 2.500 klachten over handel en reclame via het internet. Dat is een nieuw record. "Internethandel wordt alsmaar populairder", zegt Chantal De Pauw van de federale overheidsdienst economie, "en het is eigenlijk logisch dat we daarover alsmaar meer klachten krijgen".

Bijna een derde van de klachten gaan over producten die consumenten hebben besteld én meteen ook betaald, maar nooit aan huis geleverd krijgen. Maar de meeste klachten - bijna de helft - komen van consumenten die misleid zijn over het product dat ze hebben besteld, over de prijs die ze uiteindelijk moeten betalen, of over de kwaliteit van wat ze hebben aangekocht.

Bedrog met gratis stalen

Een courant voorbeeld zijn de schijnbaar gratis stalen die via het internet worden aangeboden, meestal van schoonheids- of vermageringsproducten. Consumenten die op dat aanbod ingaan, krijgen de gratis stalen toegestuurd en moeten maar drie tot vier euro betalen voor zogenaamde 'verzendingskosten’. Maar een maand later krijgen ze een heel pakket in de bus, en wordt via hun kredietkaart 300 tot 400 euro van hun rekening gehaald.

"Zonder het zelf te beseffen", legt De Pauw uit, "hebben de slachtoffers een abonnement onderschreven om regelmatig een pakket schoonheids- of vermageringsprodukten toegestuurd te krijgen. En het is bijzonder moeilijk om dat abonnement ongedaan te maken. Vaak heeft het ermee te maken dat men de kleine lettertjes niet gelezen heeft, maar soms is de informatie bij het aanbod ook gewoon fout."

Vooral buitenlandse bedrijven

Meestal komen dergelijke aanbiedingen van buitenlandse bedrijven die werken met zogenoemde 'tussensites' in de taal van wie wordt aangesproken. Voor de economische inspectie ligt het erg moeilijk om rechtstreeks in te grijpen en het geld van de bedrogen consumenten te recupereren. In principe kunnen de slachtoffers hun centen wel recupereren bij de uitgever van hun kredietkaart, maar desnoods moeten ze hun kredietkaart laten blokkeren.

De economische inspectie raadt consumenten aan om bijzonder waakzaam te zijn, als ze een bestelling willen plaatsen via het internet. "Er zijn veel goede websites die te vertrouwen zijn", beklemtoont De Pauw, 'maar wees op uw hoede voor aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn".

Tips om bedrog te vermijden

  • Ga na of op de bezochte website alle contactgegevens van het betrokken bedrijf gemakkelijk zijn terug te vinden en ook correct zijn, inclusief een telefoonnummer.
  • Controleer of er eenduidige en heldere informatie wordt gegeven over het aan te kopen product en de te betalen eindprijs.
  • Ga na of er uitdrukkelijk wordt vermeld dat de consument het recht heeft om een aankoop binnen de 14 dagen te herroepen. 

Een klacht indienen kan via de website van de FOD Economie.

Meest gelezen