Omstreden of niet, aantal bedrijfswagens blijft stijgen

Het aantal bedrijfswagens in ons land is de afgelopen vijf jaar met 16 procent toegenomen. Dat schrijft De Tijd op basis van cijfers van het adviesbureau Hay Group. Auto's blijven voor bedrijven een belangrijk lokmiddel om gewild personeel over de streep te trekken.

Volgens Hay Group, een bureau dat HR-advies geeft aan bedrijven, reden er vorig jaar in ons land 650.000 bedrijfwagens rond. Dat is een stijging van 3,6 procent tegenover 2013, en een stijging van 16 procent in de laatste vijf jaar. Nochtans is er sinds 2012 een minder gunstig belastingsysteem van kracht, ingevoerd door de regering-Di Rupo. Maar aan de populariteit van de bedrijfswagens heeft dat dus niets veranderd.

Een bedrijfswagen blijft een fiscaal aantrekkelijk extra voordeel dat de werkgevers kunnen aanbieden. Er wordt aanzienlijk minder belasting en socialezekerheidsbijdrage op geheven dan op het brutoloon.

Aantrekkelijke profielen

De bedrijven maken er dan ook uitgebreid gebruik van om zogenoemde aantrekkelijke profielen binnen te halen. Maar liefst 50 procent van de hoogopgeleide starters zou een bedrijfswagen aangeboden krijgen. In de ons omringende landen is dat slechts 16 procent.

Volgens de bedrijven is het noodzakelijk om een bedrijfswagen aan te bieden om jong talent aan te trekken, omdat de concurrenten dat ook doen en omdat er weinig alternatieven zijn. Een trend is wel dat bedrijven vaker kiezen voor een maandelijkse mobiliteitsvergoeding. Daarmee kan de werknemer vrij kiezen uit openbaar vervoer, fiets of auto.

Ook vergroening is een trend. Uit het onderzoek blijkt dat 39 procent van de Belgische bedrijven het afgelopen jaar het mobiliteitsbeleid heeft aangepast en een groener autobeleid voert.

Omstreden

Het systeem van bedrijfswagens is omstreden. Volgens critici komt het neer op het subsidiƫren van autoverkeer, met meer files en meer milieuvervuiling tot gevolg. Maar het lijkt er niet op dat er snel iets zal veranderen. N-VA-voorzitter Bart De Wever zei in de marge van de discussie over de taxshift dat er niet geraakt zal worden aan de bedrijfswagens.

Meest gelezen