Plaatselijke bieren: liefhebbers weten waarom
Hobbyisten en ambachtelijke brouwers zijn het erover eens. Hun producten vallen almaar meer in de smaak. En er komen ook nieuwe spelers op de markt. Het succes van de ākleineā bieren is vooral een gevolg van veranderingen bij de consument. Voor dure marketing- of reclamecampagnes zijn er geen middelen.
In de keuken
āWe merken gewoon dat de mensen vandaag liever een lokaal bier drinkenā, zegt Gert Keunen. Zijn āKeunā is een donker bier van hoge gisting dat vooral te koop is in en rond thuisbasis Ronse. Keunen zelf is docent en muzikant. Bier brouwen ziet hij vooral als een uit de hand gelopen hobby. āIk ben er 3 jaar geleden begonnen in de keuken. Vandaag werk ik samen met een professionele brouwerij in Brakel bij wie ik een installatie huur, goed voor een maandelijkse productie van 200 liter. Eind 2015 hoop ik zelf een officiĆ«le brouwerij te starten.ā
Fora voor brouwers
Niet alleen veranderingen bij de consument verklaren het succes van de kleine brouwers. Dat er zoveel hobbyisten en ambachtelijke spelers zijn bijgekomen, heeft ook te maken met de productie zelf. āDoor het internet is het eenvoudiger geworden om kennis en recepten uit te wisselen. Het is ook makkelijker om een installatie te kopen. In de jaren ā80 en ā90 moest je daarvoor nog naar het buitenland. Vandaag zijn er ook verkopers in BelgiĆ«ā, zegt Franky Van Brabandt.
Volumebusiness
Van Brabandt produceert jaarlijks een kleine 20.000 liter. Zijn bier is verkrijgbaar in speciaalzaken en in cafĆ©s en restaurants in heel Vlaanderen. Reclame maakt hij niet. Te duur voor een hobbyist die sowieso al 200.000 euro kwijt is aan een tweedehands installatie. āOm winst te maken, moet je minimaal 50.000 liter per jaar brouwen.ā
Die 50.000 liter zijn geen probleem voor het ruim 100 jaar oude bedrijf van Bruno Van Den Bossche, dat met de merken Buffalo en Pater Lieven het tienvoud produceert. āMensen betalen graag meer voor een kwaliteitsproduct. Vroeger dronken ze misschien een glas of 10. Nu drinken ze minder maar willen ze wel kwaliteit.ā Het succes van de kleine biermerken is alvast een opsteker. Maar voor kleine brouwerijen blijft het vechten om te overleven.ā