Strengere regels voor het verstrekken van consumentenkrediet

Vanaf vandaag wordt het moeilijker om nog geld uit te lenen aan wie nu al zijn schulden niet meer kan afbetalen. De nieuwe wet wil daarmee consumenten beschermen die financieel zwak staan.
© Pakhnyushchyy - www.belgaimage.be

Het is zo makkelijk. Een mooie auto of hightech-toestel steekt je de ogen uit, maar je hebt het geld niet. Geen probleem: de verkoper biedt je een consumentenkrediet aan, zodat je je droom toch in huis kunt halen. Maar die droom wordt groot verdriet als blijkt dat je je lening niet kunt terugbetalen.

Daarom komen er nu strengere regels. Banken of verkopers zullen geen geld meer mogen lenen aan wie nu al 1.000 euro achterstallige betalingen heeft. "Goed dat men de kredietverleners aanmaant om voorzichtig te zijn", zegt Mohammed El Omari van het Vlaams Centrum Schuldenlast.

"Ik denk dat dat het signaal is van de nieuwe wet, men legt u meer bewijslast op, men legt op om meer details te vragen rond de financiële toestand. Ik denk dat, noem het de financiële cowboys, dat die toch wat meer geresponsabiliseerd zullen worden."

Nu al staan in de kredietcentrale zo'n 350.000 wanbetalers geregistreerd. Bedoeling van de nieuwe wet is hun schuldenput niet nog groter maken.

Mystery shoppers

Om te controleren of winkeliers echt wel strenger zijn bij het toekennen van consumentenkrediet komen er zogenoemde "mystery shoppers". Dat zijn ambtenaren van de economische inspectie die doen alsof ze iets op afbetaling komen kopen. 

Winkeliersvereniging Unizo noemt het inzetten van die mystery shoppers uitlokking en is tegen. "We hebben ervaring met overheidsdiensten die aan mystery shopping doen. Dat leidt altijd tot de bestraffing van ondernemers", zegt topman Karel Van Eetvelt. "Ik heb er geen probleem als men op vrijwillige basis en vanuit bepaalde sectoren aan mystery shopping zou doen, maar als overheidsdiensten dat gaan doen dan leidt dat altijd tot eenzijdige bestraffing van een bepaalde groep uit de samenleving, namelijk ondernemers."

Ook ondernemersorganisatie NSZ sluit zich aan bij de kritiek van Unizo. "Mystery shopping wordt meer en meer een modebegrip dat jammer genoeg niet tot een gezonde cultuur leidt. In plaats van hiervoor belastinggeld uit te trekken, had de FOD Economie die middelen beter gereserveerd voor gerichte sensibiliserings­campagnes", klinkt het in een persbericht.

Meest gelezen