Europese brouwers willen voedingswaarde op etiket plaatsen

De Europese brouwers willen de voedingswaarden en ingrediënten van hun bieren op het etiket plaatsen. Zo willen ze hun gerstenat onderscheiden van wijn en andere alcoholische dranken die volgens de brouwers meer calorieën tellen. Dat meldt de koepelorganisatie The Brewers of Europe.

Het gaat om een vrijwillig engagement van de brouwers. De bedrijven zullen de bewuste informatie geleidelijk leveren, op hun websites of op de etiketten van de flesjes. Die vier belangrijkste Europese biergroepen - AB InBev, Carlsberg, Heineken en SABMiller - steunen het initiatief. Verdere details of een tijdspanne zijn er evenwel niet.

The Brewers of Europe menen zich te mogen beklagen dat ze de perceptie tegen zich hebben, omdat bier minder calorierijk is dan gedacht. Waarop de Europese federatie van de producenten van sterke drank, spiritsEUROPE, zeer verontwaardigd reageerde omdat de biercollega's de calorieën per 100 milliliter drank vergelijken. Of hoe de consumptie van 100 milliliter bier niet bepaald in diezelfde mate naar het hoofd stijgt dan pakweg 100 milliliter whisky.

Onder druk van de lobbymachine kende Europa eerder een uitzondering toe aan alcoholische dranken voor de weergave van de voedingswaarde. De Europese Commissie onderzoekt echter of deze uitzondering al dan niet behouden moet blijven.

Meest gelezen