Pinksterstorm kost Baloise Insurance 70 miljoen euro

Verzekeraar Baloise Insurance heeft vorig jaar de winst fors opgedreven tot 117 miljoen euro, ondanks de moeilijke condities op de verzekeringsmarkt. Zo kostte de hagelstorm van juni Baloise 70 miljoen euro, waarvan 20 miljoen euro voor eigen rekening.

De winst voor belastingen steeg 18 procent tot 117 miljoen euro, ondanks de hagelstormen en de lage rentes. "We kenden een grote omzetgroei en de kostenbasis is iets kleiner", aldus financieel directeur Henk Janssen over de gestegen winst. Ook de beleggingsmix van Baloise, met een aandelenportefeuille met hoog rendement, krikte de winst mee op.

Baloise Insurance -het fusiebedrijf ontstaan uit Mercator, Nateus en Avéro- zag de omzet stijgen tot 1,27 miljard euro. De omzet uit niet-leven steeg 2,3 procent tot 793 miljoen euro aan premie-incasso. Voor het eerst in jaren moest Baloise echter meer uitgeven aan schade-uitkeringen en kosten dan het aan premie-inkomsten binnenkreeg. Dat is het gevolg van de grote schade die de hagelstormen in juni aanrichtten. Dat kostte het bedrijf 70 miljoen euro, waarvan 20 miljoen euro voor eigen rekening. De rest was voor rekening van de herverzekeraars.

De omzet in levensverzekeringen steeg 34,1 procent tot 477 miljoen euro aan premie-incasso. Die forse groei dankt Baloise aan een nieuw product, een mix van tak 21 en tak 23. "Een enorm succes", aldus CEO Gert De Winter.

Het Zwitserse moederbedrijf Baloise Group liet al meermaals optekenen op zoek te zijn naar opportuniteiten in de kernmarkten van de groep, onder meer in België. "We blijven uitkijken naar opportuniteiten, maar momenteel is het erg stil op de overnamemarkt", zegt topman Gert De Winter naar aanleiding van de publicatie van de jaarresultaten.

Meest gelezen