"Fenomeen van sweethearting is in opmars"

Sweethearting, het fenomeen waarbij de kassabediende in een winkel ongeoorloofde kortingen geeft aan familie of vrienden, is in opmars. Dat zegt althans het Nationaal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ), die daarover een onderzoek uitvoerde bij 475 handelszaken.
AP2013

"Sweethearting is een praktijk waarbij een kassabediende vrienden, kennissen, familie en eventuele anderen niets of te weinig aanrekent aan de kassa. Het kan ook gaan om het toekennen van ongeoorloofde kortingen, het bewust laten stelen van producten of het aanmaken van cadeau- en retourbonnen zonder reden", legt Christine Mattheeuws van het NSZ uit. "Steevast is de begunstigde iemand uit de nabije omgeving. Het is dus een vorm van diefstal die georkestreerd is door eigen personeel."

Het fenomeen werd in een onderzoek door het NSZ -waaraan 475 handelszaken deelnamen- onder de loep genomen. "Daaruit blijkt dat 23 procent de afgelopen 5 jaar als eens met sweethearting werd geconfronteerd. Dergelijke praktijken zijn dan wel niet nieuw, ze zijn wel in opmars, voornamelijk als gevolg van de aanhoudende crisis", denkt Mattheeuws. In de meeste gevallen volgt ontslag voor het personeelslid dat zich aan sweethearting bezondigde.

Winkels kunnen zich tegen sweethearting wapenen "door het plaatsen van een slimme camera aan de kassa of het installeren van software in de kassa die op zoek gaat naar onregelmatigheden". "Maar het allerbelangrijkste blijft om toekomstige personeelsleden goed te screenen en korte metten te maken met overtreders", besluit Mattheeuws.

Meest gelezen