DHL investeert weer in "gedegradeerde" hub in Brussel

Het koerierbedrijf DHL, een dochteronderneming van Deutsche Post, gaat enkele jaren na een forse afslankingsoperatie weer investeren in zijn Europese hub in Brussel. Er komt een uitbreiding van de capaciteit, maar volgens DHL geen uitbreiding van het aantal nachtvluchten. In 2008 verhuisde het bedrijf zijn intercontinentale hub van Brussel naar Leipzig na een aanslepend conflict over nachtvluchten en geluidshinder.

In 2004 kondigde DHL aan dat het zijn Europese verdeelcentrum op Brussels Airport zou sluiten en zijn activiteiten zou verplaatsen naar de luchthaven van Leipzig, in het oosten van Duitsland. Door de intercontinentale hubfunctie waren er veel nachtvluchten op Brussels Airport, met veel klachten over geluidshinder tot gevolg. Vooral de intercontinentale vluchten met de luidruchtige MD11 vormden een probleem.

De verhuizing van DHL kostte uiteindelijk zo'n 800 banen op Brussels Airport. Het aantal nachtvluchten daalde in 2008 van 80 à 100 per nacht naar 50. Een maand later noteerde de ombudsdienst van de luchthaven een flinke daling in het aantal klachten over geluidshinder.

De verhuizing naar Leipzig had in de eerste plaats te maken met het dossier van de nachtvluchten, maar het koerierbedrijf zag in Leipzig ook meer expansiemogelijkheden. Bovendien ving DHL ook extra subsidies van Europa omdat het investeerde in een verarmde regio.

In de nasleep van de verhuizing naar Leipzig verhuisde in 2009 het Europese hoofdkwartier van DHL van Diegem naar Bonn. Gevolg: nog eens een kleine 800 banen weg.

"Geen extra nachtvluchten"

Een kleine zeven jaar later ziet DHL weer mogelijkheden in Brussel. De vroegere intercontinentale hub op Brussel is weliswaar gedegradeerd tot Europese hub, maar de afgelopen vijf jaar was er toch weer een systematische groei. Vandaag zit het huidige sorteercentrum aan zijn maximumcapaciteit.

DHL investeert nu in een nieuw sorteercentrum met kantoorgebouw aan de vrachtluchthaven Brucargo, op de plaats van de oude gebouwen van Virgin Express.

Een uitbreiding van de nachtvluchten komt er niet. "We zullen binnen het wettelijk kader van maximaal 16.000 nachtvluchten per jaar blijven", zegt Koen Gouweloose van DHL. Overdag zou wel meer worden gevlogen.

Momenteel wordt er vanuit Brussels Airport naar 18 Europese bestemmingen en enkele bestemmingen in Amerika, China en Afrika gevlogen. Over de weg zijn er 64 rechtstreeks Europese verbindingen. Door de uitbreiding en de modernisering zal het volgens Gouweloose ook mogelijk zijn om naar bepaalde bestemmingen iets vroeger te vertrekken, of met grotere toestellen te vliegen. "Die zullen moderner en dus milieu- en geluidsvriendelijker zijn".

Meest gelezen