Brouwerij Huyghe op weg naar 30 miljoen euro omzet

Brouwerij Huyghe, bekend van bieren als Delirium Tremens en Averbode, heeft vorig jaar de omzet met een vijfde zien stijgen tot 26 miljoen euro. De brouwer uit Melle investeert dit jaar 4 miljoen euro en hoopt met de omzet de grens van 30 miljoen euro te doorbreken.

"We willen in 2015 de lijn van vorig jaar doortrekken, en streven naar een omzetstijging van 16 procent", zegt gedelegeerd bestuurder Alain De Laet. "We geloven dat we dit kunnen realiseren onder meer door onze sales teams verder te laten groeien en door met innovatieve acties uit te pakken om onze kwaliteitsbieren in de verf te zetten."

Ondanks een dalende bierconsumptie, taksen op bier in de grootste afzetmarkt Frankrijk en de verdere groei van 'Belgian-style' brouwerijen in de Verenigde Staten, steeg het volume bij Huyghe vorig jaar met 10 procent, tot 180.000 hectoliter. "De groei is voor een groot deel te danken aan de export, die goed is voor 74 procent van de omzet, maar ook de nationale markt groeide sterk (+ 22,5 procent), onder meer dankzij het in april 2014 gelanceerde abdijbier Averbode", klinkt het.

Delirium in 85 landen verkocht

Averbode vormt samen met de kernmerken Delirium en La Guillotinee meer dan de helft van de totale omzet. Delirium, het bier met de roze olifant, wordt al in 85 landen verkocht, voor het eerst ook in Afrikaanse landen zoals Ivoorkust, Congo, Kenia en Kameroen. Brouwerij Huyghe hoopt op korte termijn in honderd landen aanwezig te zijn.

De brouwer, waar bijna vijftig mensen werken, investeert dit jaar 4 miljoen euro, onder meer in de bottelarij, om innovatieve verpakkingen mogelijk te maken en de kwaliteit, de flexibiliteit en het rendement te verhogen.

Meest gelezen