Grote bedrijven creëren 2.600 jongerenbanen

Negen grote bedrijven engageren zich om de komende twee jaar 2.600 banen of stageplaatsten te creëren voor jongeren. Ze doen dat samen met het Brussels Gewest, waar de jeugdwerkloosheid erg hoog is: een op de drie jongere heeft er geen werk.

De bedrijven die zich achter de actie Alliance forYouth  scharen zijn grote kleppers zoals Nestlé, IBM, Sodexo, Securex. Ze willen jongeren tot 30 jaar de kans geven om nodige beroepservaring op te doen.

"Het gaat om stages, maar ook om echte jobs met vaste contracten", zegt Alexander van Maillot van Nestlé. "We zoeken mensen met een hoge opleiding, maar ook minder hoogopgeleiden. Het hangt wat af van de bedrijven. Het voordeel van Alliance for Youth is dat wij echt een goede mix zijn van verschillende bedrijven."

Voedselproducent Nestlé neemt het voortouw. Eind 2013 lanceerde het al op Europese schaal een project om tussen 2014 en 2016 20.000 banen voor jongeren te creeeren. Daarvan zijn er al 12.000 gerealiseerd.

Meest gelezen