Aanvaardt Aer Lingus Brits-Spaans overnamebod?

De groep rond British Airways (IAG) heeft zijn overnamebod verhoogd op de Ierse tegenhanger Aer Lingus. Die zou nu voor het eerst wel het bod overwegen. Dat zou ook de Ierse maatschappij Ryanair uit het kapitaal van Aer Lingus duwen.

Het gaat al om het derde bod van IAG in cash. Dat bood eerst 2,30 euro per aandeel van Aer Lingus, verhoogde daarna dat bod, maar werd opnieuw afgewezen door de raad van bestuur van de vroegere Ierse staatsmaatschappij. Nu biedt IAG 2,55 euro per aandeel of een totaal van meer dan 1,3 miljoen euro.

Deze keer wil de raad van bestuur van Aer Lingus het overnamebod wel bestuderen. De twee grote aandeelhouders moeten dan nog wel hun fiat geven. Dat zijn de Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair, die 30% van de aandelen bezit, en eerder hoopte om de rivaal Aer Lingus over te nemen. 

De Ierse overheid heeft zelf nog een belang van 25% in Aer Lingus, dat vroeger volledig een nationale maatschappij was. De verkoop van dat belang zou Dublin 335 miljoen euro kunnen opleveren en dat is meegenomen in deze tijden. Ierland is eerder na de financiële crisis uit het Europese noodplan gestapt. Toch ligt het opgeven van het belang in Aer Lingus erg gevoelig bij de publieke opinie in Ierland.

Bovendien is de kandidaat-overnemer de luchtvaartgroep IAG. Die is in 2009 ontstaan door de fusie tussen British Airways en de Spaanse maatschappij Iberia met de goedkope variant Vueling. IAG wordt wel geleid door de Ierse CEO Willie Walsh, die tussen 2001 en 2005 topman van Aer Lingus was.

De groene Ierse trots

Aer Lingus (Gaelic voor "luchtvloot") werd in 1936 opgericht door de Ierse regering. Sinds 2006 is het bedrijf op de beurs van Dublin genoteerd en is het belang van de overheid fors geslonken.

De goedkope Ierse concurrent Ryanair probeerde al enkele keren om Aer Lingus over te nemen, maar dat werd verhinderd door de Europese Unie die vreesde voor de vrije concurrentie in het Ierse luchtverkeer.  Aer Lingus heeft 47 vliegtuigen en 3.900 personeelsleden. Het bezit 47 landingsslots op de Londense luchthaven Heathrow en een aantal interessante verbindingen naar de Verenigde Staten.

Opvallend is ook dat de overname van Aer Lingus samenvalt met het vertrek van CEO Christoph Muller. Die was eerder topman van Sabena, maar kon dat bedrijf niet redden ondanks een forse herstructurering. Bij Aer Lingus werkte het wel. Muller is onlangs aangesteld als topman van Malaysian Airlines, een maatschappij die zwaar in de problemen zit door het verlies van twee vliegtuigen vorig jaar.

Meest gelezen