70 procent meer leegstaande winkelpanden dan in 2008

De leegstand van winkelpanden in Vlaanderen is, uitgedrukt in oppervlakte, met zeventig procent toegenomen tussen 2008 en 2014. In totaal staat nu meer dan 900.000 vierkante meter winkelvloeroppervlakte leeg, vooral binnen winkelkernen. Dat is 7,4 procent van de beschikbare winkeloppervlakte in het Vlaams gewest.

In vergelijking met 2008 is de totale winkelvloeroppervlakte toegenomen met 12,3 procent, of bijna 1,4 miljoen vierkante meter. Wat betreft de niet-leegstaande winkelpanden is er een toename van ruim 1 miljoen vierkante meter. Dat is een groei met 9,3 procent, zo blijkt uit de interprovinciale studie over detailhandel bij 308 gemeenten in het Vlaams gewest.

"De toename in het aantal vierkante meter panden die effectief worden gebruikt, valt echter in het niets bij de toename van de leegstand. Deze neemt tussen 2008 en 2014 toe met maar liefst 69,5 procent", aldus een persbericht van de Vlaamse provincies.

Momenteel zijn in Vlaanderen ruim 60.000 detailhandelszaken gevestigd, samen goed voor een winkelvloeroppervlakte van 12,7 miljoen vierkante meter. In totaal staat nu 930.000 vierkante meter winkelvloeroppervlakte leeg, wat overeenkomt met 7,4 procent van de totale winkeloppervlakte in Vlaanderen.

De leegstand neemt vooral toe in de winkelkernen van de steden en gemeenten. Winkels lijken dus steeds vaker de binnenstad te verlaten om naar shoppingcentra in de periferie te trekken.

Meest gelezen