Huts pleit voor fusie van havens Antwerpen en Zeebrugge

Fernand Huts, de topman van het bedrijf Katoen Natie pleit voor een fusie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge. Dat heeft hij gezegd in "Reyers Laat". Huts vindt dat beide havens elkaar te sterk beconcurreren. De Vlaamse havens zouden volgens hem beter de handen in elkaar slaan, tegen de grote buitenlandse spelers.

Huts lanceert het voorstel in zijn satirische boek "Het narrenschip". Als nieuwe naam voor de fusiehaven, stelt hij Antwerpen-Zeevlakte voor.

"Als wij in Vlaanderen die 2 havens zouden samenvoegen, dan zijn we zeer competitief t.a.v. Rotterdam", zo verklaarde hij in "Reyers laat. "Uiteindelijk liggen wij op de beste plaats van Europa. Wij moeten ons organiseren in functie van onze hevigste concurrenten."

Huts pleit ook voor een fusie van de havens van Gent, met de Nederlandse havens van Vlissingen en Terneuzen. De bedoeling is dezelfde: de strijd met de haven van Rotterdam beter aankunnen.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) is het ermee eens dat de Vlaamse havens meer moeten samenwerken, maar een fusie hoeft voor hem niet. Dat zei Weyts op de nieuwjaarsreceptie van de Antwerpse havenwereld.

"MĆ­jn haven is Vlaanderen", stelde Weyts. "Ik geloof rotsvast dat ook vertrouwen, verbinden en vooruitgaan in elkaars verlengde liggen, maar moet dat resulteren in een fusie zoals een nar ons zegt? Nee, dat moet helemaal niet."

Niet langer bananentrafiek

Intussen verliest de Antwerpse haven de toevoer van de Chiquitabananen, goed voor 170.000 ton per jaar. Die trafiek verhuist naar het Nederlandse Vlissingen. In ruil daarvoor zouden wel ladingen Bonita-bananen naar Antwerpen komen.

De behandeling van bananen in de haven is erg arbeidsintensief. De verhuizing van Chiquita zou het gevolg zijn van een fusie met een bedrijf dat al langer met Vlissingen werkt. Volgens havenschepen Van Peel (CD&V) is ook een gebrek aan flexibiliteit in de organisatie van de havenarbeid een van de oorzaken.

Meest gelezen