"Belgen moeten meer online shoppen"

De helft van de Belgen moet zijn aankopen online doen. Dat vinden de ministers van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open VLD) en van kmo's Willy Borsus (MR). Daarom lanceren ze een sensibiliseringscampagne met tips over veilig online shoppen, zodat meer Belgen die stap zetten. Winkeliers moeten ook meer inzetten op e-commerce.

De Europese Commissie legde enkele doelstellingen op ICT-vlak vast voor alle EU-lidstaten. Eén van die doelstellingen is dat 50 procent van de bevolking zijn aankopen online moet doen in 2015. Vorig jaar zat ons land aan 48 procent, dus de Belgen moeten nog een tandje bijsteken. Onze buurlanden scoren immers een stuk beter. 59 procent van de Fransen winkelt online, in Duitsland en Nederland is dat 69 procent en in het Verenigd Koninkrijk zelfs 77 procent.

Om het Belgische cijfer op te krikken, lanceren beide ministers de campagne "e-shop defense". De campagne moet consumenten duidelijk maken hoe ze veilig online kunnen shoppen, en zo de e-commerce in ons land stimuleren. Het idee is dat waakzaamheid, samen met een aantal eenvoudige maatregelen, de internetveiligheid en het vertrouwen van de internetgebruikers kan versterken.

Op het YouTubekanaal van de FOD Economie worden 10 korte, humoristische video's gelanceerd. Die geven de consumenten tips over verschillende thema's, zoals paswoord, persoonlijke gegevens, bankkaartcode en antivirus .

"Onlineshops zijn 24/7 toegankelijk, je kunt heel gemakkelijk prijzen vergelijken en vaak heb je ook reviews van andere gebruikers. Om consumenten nog meer van de voordelen van e-commerce te laten genieten, is het natuurlijk belangrijk dat ze zich veilig voelen", zegt Alexander De Croo.

"Winkels moeten inzetten op e-commerce"

Volgens een andere doelstelling van de Commissie moet 1 op de 3 kmo's online aankopen en verkopen in 2015. Op dat vlak hinkt België verder achterop, want in 2013 ontving slechts 20 procent van de Belgische kmo's onlinebestellingen.

"E-commerce zit duidelijk in de lift en steeds meer mensen zetten de stap naar online shoppen. Dat is goed voor onze kmo’s die nieuwe markten kunnen aanboren", aldus De Croo.

Meest gelezen